Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Avoimet tehtävät yläkoulun matematiikan opetuksessa

Lähde, Helena (2021-12-15)

Avoimet tehtävät yläkoulun matematiikan opetuksessa

Lähde, Helena
(15.12.2021)
Katso/Avaa
Lahde_Helena_progradu.pdf (457.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021121761629
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka käsittelee avoimien tehtävien käyttöä matematiikan opetuksessa. Tutkielmassa tarkastellaan, millaisia avoimia tehtäviä on olemassa, miten ne edistävät oppimista ja miten niitä voidaan käyttää matematiikan opetuksessa. Tehtävien valitsemisella oppitunnille on suuri vaikutus opetuksen ja oppimisen tehokkuuteen. Avoimet tehtävät ovat ongelmanratkaisutehtäviä, joissa joko alkutilanne tai lopputilanne tai molemmat ovat avoimia eli ne eivät ole tarkasti määriteltyjä. Tehtävien työstäminen edellyttää, että oppilas tekee tehtävää ratkaistessaan erilaisia valintoja sen suhteen, mihin haluaa ratkaisussaan edetä. Avoimet tehtävät vaativat ratkaisijalta asioiden pohtimista ja monipuolista käsittelyä, jolloin oppilaan luovuus ja matemaattinen ajattelutaito kehittyvät. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ongelmanratkaisu on merkittävässä asemassa ja siitä syystä sitä on opetettava läpi peruskoulun. Avoimet tehtävät ovat hyvä keino opettaa opetussuunnitelman perusteiden vaatimaa ongelmanratkaisua. Tehtävien aihealueen voi valita oppilaita kiinnostavasta aiheesta arkielämästä, mikä voi saada oppilaat innostumaan tehtävästä ja motivoitumaan matematiikan opiskeluun. Avoimia tehtäviä voi ratkaista monella eri tavalla hyvin laajalla taitotasoskaalalla, mistä syystä ne ovat tehokkaita opetusvälineitä eritasoisista oppilaista koostuville ryhmille. Jotta avoimien tehtävien avulla opettaminen olisi tehokasta, opettajan tulee osata valita tehtävät hyvin ja hänellä tulee olla kokemusta avoimista tehtävistä sekä niiden avulla opettamisesta. Opettajan tulee osata valita tehtävä juuri tietylle ryhmälle sopivaksi, tuntea kaikki avoimiin tehtäviin liittyvät haasteet, sekä osata ottaa ne huomioon opetuksessa, jotta opetuksesta olisi mahdollisimman paljon hyötyä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9162]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste