Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LASTEN AKTIIVISUUDEN JA TARKKAAVUUDEN SÄÄTELYN KEHITYKSEN HAASTEET JA OPPIMISEN TUKEMINEN ESIOPETUKSESSA : Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia lasten kasvun ja oppimisen tukemisesta.

Salmi, Milla (2021-12-03)

LASTEN AKTIIVISUUDEN JA TARKKAAVUUDEN SÄÄTELYN KEHITYKSEN HAASTEET JA OPPIMISEN TUKEMINEN ESIOPETUKSESSA : Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia lasten kasvun ja oppimisen tukemisesta.

Salmi, Milla
(03.12.2021)
Katso/Avaa
Salmi_Milla_opinnayte.pdf (846.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071526
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkimukseni sijoittuu suomalaiseen esiopetukseen. Tutkimuksen tavoit-teena oli tuoda esiin ja lisätä ymmärrystä esiopetusikäisten lasten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn haasteista ja niiden tukemisesta varhaiskasvatuksen erityis-opettajien kokemusten kautta. Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millainen käsi-tys varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on esiopetusikäisen lapsen aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn kehityksen haasteista, ja miten nämä haasteet näkyvät esiope-tuksen arjessa. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksen eri-tyisopettajat kokevat tärkeiksi esiopetusikäisen lapsen kasvun ja oppimisen tukemises-sa, sekä millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen erityisopettajat tuovat esiin tämän tyyppisten lasten kasvun ja oppimisen tuen järjestämiseen liittyen.

Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerät-tiin haastattelemalla seitsemää esiopetusryhmien kanssa työskentelevää varhaiskasva-tuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avul-la.

Erilaiset aktiivisuuden ja tarkkaavuuden säätelyn vaikeudet näyttäytyvät esiopetus-ryhmien arjessa monenlaisissa tilanteissa, erityisesti ryhmätilanteissa sekä keskitty-mistä, omatoimisuutta ja työskentelyrauhaa vaativissa oppimistilanteissa. Varhaiskas-vatuksen erityisopettajat kuvaavat lapsen kasvun ja oppimisen tukemisen rakentuvan tukikeinoista esiopetusryhmän arjessa, tuen kohdentumisesta lapsen yksilöllisiin tar-peisiin ja tunnetaitoihin sekä tuen järjestämiseen liittyvistä rakenteellisista ratkaisuis-ta, kolmiportaisesta tuesta sekä yhteistyöstä moniammatillisten verkostojen, lapsen huoltajien ja tulevan koulun kanssa. Lapsen oppimisen polulla esiopetusvuosi näyttäy-tyi tuloksissa rooliltaan tärkeänä mutta samalla lyhyenä vuotena, jonka aikana pyritään löytämään lapselle oppimisen kannalta sopiva pedagogisen tuen taso sekä nivelvai-heessa saattamaan havainnot lapsen oppimisesta sekä tuen tarpeesta tulevaan kouluun yhteistyössä huoltajien kanssa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9520]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste