Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peruskoulun rooli nuoren kulttuuri-identiteetin kehityksessä sähköisen kulttuurimedian aikakaudella – Kehitysideoita dokumenttitarkastelun keinoin

Vanne, Sami (2021-12-14)

Peruskoulun rooli nuoren kulttuuri-identiteetin kehityksessä sähköisen kulttuurimedian aikakaudella – Kehitysideoita dokumenttitarkastelun keinoin

Vanne, Sami
(14.12.2021)
Katso/Avaa
sami_vanne_progradu.pdf (1.636Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071367
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielma tutkii suomalaisen peruskoululaitoksen kulttuuriopetuksen roolia oppilaan kulttuuri-identiteetin muodostumisessa käyttäen dokumenttianalyysia kirjallisen aineiston analysoinnissa. Kulttuuriympäristön vaikutusta, kuten lähiympäristöä, on huomioitu jo nykyään, mutta kansainvälistynyt ja viestintätekniikaltaan jatkuvasti kehittyvä yhteiskunta on tuonut maailman lähemmäksi lasten ja nuorten jokapäiväiseen arkeen.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen fenomenologian työkaluja ja tutkijan rajaamaa ennakkoasetelmaa. Kirjallisuuskatsauksen muodossa luotuun tutkimukseen on valikoitu kasvatustieteellisen aineiston lisäksi samaa ilmiötä tutkivia kulttuuritutkimuksia, työelämätutkimuksia, kuluttajatutkimuksia ja käyttäytymistutkimuksia. Ilmiötä havainnoitiin tutkijan ennalta määrittämän kolmiportaisen vaikutuskehän avulla. Tällä työkalulla tutkittiin yhteiskunnan, peruskoulun ja perheen roolia sekä vaikutusta kulttuuri-identiteetin muodostumisessa. Varsinaiset lähteet kävivät läpi valintaseulan, joka asetti lähteille hakusanojen sekä kolmen tutkimuskysymyksen vastaavuuskriteerit. Tutkimuslähteisiin valikoitui kulttuuri-identiteettiä tutkivien kasvatustieteellisten artikkeleiden lisäksi tutkimuksia vähemmistökulttuurien asemasta, työhyvinvoinnista sekä käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteistä. Lopulliset tutkimuksen johtopäätökset ja pohdinnat kasattiin vertaisarvioitujen lähteiden pohjalta, mutta tutkimusaluetta sekä ilmiöitä valaisevat myös journalistiset lähteet.
Tutkimus kuvaa terveen kulttuuri-identiteetin kehittymisen haasteita yhteiskunnassa. Tutkimuksen päämääränä on avata, miten peruskoulu on jo nyt sisällyttänyt kulttuuriopetukseensa identiteetin kasvua tukevaa sisältöä sekä pyrkiä luomaan työkaluja asian kehittämiseksi. Tutkimuksen varsinainen lopputuote ehdottaa kirjallislähdetutkimukseen
nojaten, miten peruskoulun kulttuuriopetus voisi jatkossa tukea oppilasta ja antaa hyvät perustaidot toimia aktiivisena osana yhteiskuntaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9427]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste