Euroopan unioni tavoittelemassa oikeudenmukaista yhteisöverotusta unionin alueella : Nykytilanne, suunnitelmat ja eteneminen
Karipohja, Veera (2021-12-22)
Euroopan unioni tavoittelemassa oikeudenmukaista yhteisöverotusta unionin alueella : Nykytilanne, suunnitelmat ja eteneminen
Karipohja, Veera
(22.12.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071485
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201071485
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisilla toimilla Euroopan unioni aikoo varmistua siitä, että yhteisöverotus unionin alueella on oikeudenmukaista nyt ja tulevaisuudessa. Tutkielman oikeustieteellisenä metodina on veropoliittinen tutkimusote, sillä tutkielmassa käsitellään ei-sitovia toimenpiteitä ja valmisteilla olevaa lainsäädäntöä sekä näiden vaikutuksia, jolloin ollaan myös veropoliittisen tutkimusotteen alalla.
Oikeudenmukainen yhteisöverotus on ollut aina lähes poikkeuksetta valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen yhtenä verotuksen tavoitteena. Sen tärkeys valtioiden verotulojen turvaajana on korostunut etenkin talouskriisien jälkeen ja niin on käynyt nytkin: covid-19 pandemia on iskenyt niin kehittyvien kuin kehittyneidenkin maiden talouksiin aiheuttaen niissä erinäisiä häiriöitä. Tästä syystä riittävien verotulojen kerääminen on tärkeämpää kuin koskaan ennen, jotta maat pystyvät toipumaan pandemian aiheuttamista negatiivisista vaikutuksista.
Euroopan unionissa on toteutettu useita erinäisiä toimia oikeudenmukaisen verotuksen varmistamiseksi ja monet toteutetuista toimista ovat omanneet soft law -luonteen eli ne eivät ole EU-jäsenvaltioita oikeudellisesti sitovia, jolloin toimenpiteiden vaikuttavuus on perustunut ennemminkin maiden väliseen poliittiseen paineeseen. Jäsenvaltiot ovatkin olleet halukkaampia noudattamaan tämän kaltaisia toimenpiteitä sitovan lainsäädännön säätämisen sijasta, sillä laajasta EU-tasoisesta lainsäädäntöjen harmonisoinnista huolimatta, ovat jäsenvaltiot säilyttäneet verosuvereniteettinsa. Euroopan komissio on tunnistanut viimeaikaisten tapahtumien valossa tarpeen varmistua entisestään yhteisöverotuksen oikeudenmukaisuudesta, minkä vuoksi se onkin esittänyt EU:n ja sen jäsenvaltioiden käytettävissä olevien työkalujen päivittämistä. Tarkasteltaessa oikeudenmukaisen yhteisöverotuksen toteutumista unionin alueella nimenomaan tulevaisuudessa, kääntyy katse väistämättä digitalisaatioon ja sen aiheuttamiin verotuksen ongelmiin, joihin on pyritty etsimään kansainvälistä ratkaisua jo vuosia. EU onkin ollut vahvasti tukemassa OECD:n johtamia neuvotteluja kansainvälisen yhteisöverojärjestelmän uudistamiseksi ja heinäkuussa 2021 OECD/G20 Inclusive Framework -ryhmä pääsi vihdoin yhteisymmärrykseen kahden pilarin -mallista, jonka avulla saadaan myös digitaalialan yhtiöt maksamaan niille kuuluvat verot oikeudenmukaisuuden nimissä. Kansainvälisten neuvottelujen rinnalla EU:lla on ollut myös omat suunnitelmansa digitaaliverosta, sillä kansainvälisen ratkaisun löytyminen on ollut hidasta ja EU on halunnut puuttua ripeästi digitaalialan epäoikeudenmukaiseen verotukseen.
Oikeudenmukainen yhteisöverotus on ollut aina lähes poikkeuksetta valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen yhtenä verotuksen tavoitteena. Sen tärkeys valtioiden verotulojen turvaajana on korostunut etenkin talouskriisien jälkeen ja niin on käynyt nytkin: covid-19 pandemia on iskenyt niin kehittyvien kuin kehittyneidenkin maiden talouksiin aiheuttaen niissä erinäisiä häiriöitä. Tästä syystä riittävien verotulojen kerääminen on tärkeämpää kuin koskaan ennen, jotta maat pystyvät toipumaan pandemian aiheuttamista negatiivisista vaikutuksista.
Euroopan unionissa on toteutettu useita erinäisiä toimia oikeudenmukaisen verotuksen varmistamiseksi ja monet toteutetuista toimista ovat omanneet soft law -luonteen eli ne eivät ole EU-jäsenvaltioita oikeudellisesti sitovia, jolloin toimenpiteiden vaikuttavuus on perustunut ennemminkin maiden väliseen poliittiseen paineeseen. Jäsenvaltiot ovatkin olleet halukkaampia noudattamaan tämän kaltaisia toimenpiteitä sitovan lainsäädännön säätämisen sijasta, sillä laajasta EU-tasoisesta lainsäädäntöjen harmonisoinnista huolimatta, ovat jäsenvaltiot säilyttäneet verosuvereniteettinsa. Euroopan komissio on tunnistanut viimeaikaisten tapahtumien valossa tarpeen varmistua entisestään yhteisöverotuksen oikeudenmukaisuudesta, minkä vuoksi se onkin esittänyt EU:n ja sen jäsenvaltioiden käytettävissä olevien työkalujen päivittämistä. Tarkasteltaessa oikeudenmukaisen yhteisöverotuksen toteutumista unionin alueella nimenomaan tulevaisuudessa, kääntyy katse väistämättä digitalisaatioon ja sen aiheuttamiin verotuksen ongelmiin, joihin on pyritty etsimään kansainvälistä ratkaisua jo vuosia. EU onkin ollut vahvasti tukemassa OECD:n johtamia neuvotteluja kansainvälisen yhteisöverojärjestelmän uudistamiseksi ja heinäkuussa 2021 OECD/G20 Inclusive Framework -ryhmä pääsi vihdoin yhteisymmärrykseen kahden pilarin -mallista, jonka avulla saadaan myös digitaalialan yhtiöt maksamaan niille kuuluvat verot oikeudenmukaisuuden nimissä. Kansainvälisten neuvottelujen rinnalla EU:lla on ollut myös omat suunnitelmansa digitaaliverosta, sillä kansainvälisen ratkaisun löytyminen on ollut hidasta ja EU on halunnut puuttua ripeästi digitaalialan epäoikeudenmukaiseen verotukseen.