NÄKÖKULMIA HYVINVOINTIIN : Työttömien nuorten antamia merkityksiä hyvinvoinnille
Huila, Emmisofia (2021-12-22)
NÄKÖKULMIA HYVINVOINTIIN : Työttömien nuorten antamia merkityksiä hyvinvoinnille
Huila, Emmisofia
(22.12.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201101691
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201101691
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani paikantuu hyvinvointitutkimuksen kentälle. Tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa työttömien nuorten antamista merkityksistä hyvinvoinnille. Tavoitteena on nostaa esille nuorten käsityksiä hyvinvoinnin muodostumisesta sekä tarkastella, minkälaisia hyvinvoinnin ulottuvuuksia työttömien nuorten haastatteluaineistosta
nousee esille. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu Allardtin (1976) hyvinvointiteoriasta (having, loving, being), hyvinvoinnin vajeita käsittelevästä luvusta sekä luvuista, jotka käsittelevät nuoruutta elämänvaiheena ja työttömiin nuoriin kohdistuvista aktivointitoimenpiteistä. Tutkielma toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tutkimuksenaineisto on laadultaan kvalitatiivinen poikkileikkausaineisto, joka koostuu 20-29-vuotiaiden työttömien tai työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin osallistuneiden nuortenkuudesta ryhmähaastattelusta. Kyseinen aineisto on osa Suomen akatemian rahoittamaa
”Sosiaalityön ja toimeentulojärjestelmien kontribuutio yhteiskuntien ekososiaaliseen siirtymään” (ECOSOS) -tutkimushanketta 2015 – 2019. (Tietoarkisto 2021.) Tulokset osoittavat, että nuorten käsitykset hyvinvoinnista kiteytyvät Allardtin (1976)
hyvinvoinnin ulottuvuuksiin. Nuorten käsitykset hyvinvoinnista painottuvat perustarpeiden tyydyttämiseen ja konkreettisiin asioihin, joiden avulla voi muodostaa, ylläpitää sekä parantaa hyvinvointiaan. Hyvinvointi näyttäytyy monisyisenä elementtinä nuorten arjessa. Tuloksia voidaan hyödyntää nuorten kanssa työskenneltäessä sekä nuorille kohdennettujen palveluiden kehittämisessä. Työttömien nuorten hyvinvoinnista on tärkeä kerätä laajassa viitekehyksessä ajantasaisesti tietoa.
nousee esille. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu Allardtin (1976) hyvinvointiteoriasta (having, loving, being), hyvinvoinnin vajeita käsittelevästä luvusta sekä luvuista, jotka käsittelevät nuoruutta elämänvaiheena ja työttömiin nuoriin kohdistuvista aktivointitoimenpiteistä. Tutkielma toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tutkimuksenaineisto on laadultaan kvalitatiivinen poikkileikkausaineisto, joka koostuu 20-29-vuotiaiden työttömien tai työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin osallistuneiden nuortenkuudesta ryhmähaastattelusta. Kyseinen aineisto on osa Suomen akatemian rahoittamaa
”Sosiaalityön ja toimeentulojärjestelmien kontribuutio yhteiskuntien ekososiaaliseen siirtymään” (ECOSOS) -tutkimushanketta 2015 – 2019. (Tietoarkisto 2021.) Tulokset osoittavat, että nuorten käsitykset hyvinvoinnista kiteytyvät Allardtin (1976)
hyvinvoinnin ulottuvuuksiin. Nuorten käsitykset hyvinvoinnista painottuvat perustarpeiden tyydyttämiseen ja konkreettisiin asioihin, joiden avulla voi muodostaa, ylläpitää sekä parantaa hyvinvointiaan. Hyvinvointi näyttäytyy monisyisenä elementtinä nuorten arjessa. Tuloksia voidaan hyödyntää nuorten kanssa työskenneltäessä sekä nuorille kohdennettujen palveluiden kehittämisessä. Työttömien nuorten hyvinvoinnista on tärkeä kerätä laajassa viitekehyksessä ajantasaisesti tietoa.