Lasten äänenkäytön opettaminen : – Opas äänenkäytön opettamisen tueksi
Karisto, Mikko; Lauritsalo, Iris (2021-05-10)
Lasten äänenkäytön opettaminen : – Opas äänenkäytön opettamisen tueksi
Karisto, Mikko
Lauritsalo, Iris
(10.05.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201121941
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201121941
Tiivistelmä
Lapsuuden lievien ääniongelmien on tutkittu olevan yleisiä, ja ääniongelmien pitkittyessä on niillä todettu olevan vaikutuksia lasten elämänlaatuun. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että tavoitteellisella äänenkäytön opetuksella on yhteys äänenkäytön kehittymiseen sekä äänen toiminnan ymmärtämiseen. Äänenkäytölliset opetussisällöt ovat nykypäivän peruskoulussa kuitenkin kovin suppeat, eikä puhtaasti äänenkäytöllistä peruskouluun soveltuvaa oppimateriaalia Suomesta juuri löydy. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ajatuksia peruskoulun opettajilla on lasten äänenkäytön opettamisesta. Osana tutkimusta luotiin Äänenkäyttö –opas äänenkäytön opettamisen tueksi, joka toimi tutkimuksen materiaalina. Tutkimuksessa selvitettiin oppaan käyttökelpoisuutta äänenkäytön oppimateriaalina peruskoulussa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, mitä opettajat olivat mieltä jo olemassa olevista äänenkäytön opettamisen oppimateriaaleista, sekä opetussuunnitelman äänenkäyttöön liittyvistä sisällöistä ja tavoitteista.
Tutkimusjoukko koostui yhteensä kymmenestä opettajasta, joista osa oli luokanopettajia ja osa aineenopettajia. Osa heistä oli lisäksi suorittanut joko musiikki- tai draamakasvatuksen opinnot, tai molemmat. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa luotu äänenkäyttöopas annettiin tutkimusjoukolle testattavaksi ja tarkasteltavaksi noin kuukaudeksi. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna etäyhteydellä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin opettajien kokema äänenkäytön opettamisen tärkeys. Vastaavanlaista opasta ei tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan ollut saatavilla ja se koettiin tarpeellisena lisänä peruskoulujen oppimateriaalien joukkoon muun muassa käyttökelpoisuutensa, selkeytensä ja monipuolisen sisältönsä ansiosta. Oppaan rakennetta pidettiin toimivana ja sen osin draamallista lähestymistapaa innovatiivisena ratkaisuna. Opettajat kokivat oppaan harjoitusten olevan hyödyllisiä musiikin- ja draamatuntien lisäksi esimerkiksi liikunnan ja kielten oppitunneilla. Oppaan harjoitusten nähtiin myös auttavan oppilaita rentoutumaan ja keskittymään. Sen sijaan opetussuunnitelman äänenkäyttöön liittyvät sisällöt ja tavoitteet koettiin vajavaisina ja epämääräisinä.
Tutkimusjoukko koostui yhteensä kymmenestä opettajasta, joista osa oli luokanopettajia ja osa aineenopettajia. Osa heistä oli lisäksi suorittanut joko musiikki- tai draamakasvatuksen opinnot, tai molemmat. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa luotu äänenkäyttöopas annettiin tutkimusjoukolle testattavaksi ja tarkasteltavaksi noin kuukaudeksi. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna etäyhteydellä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin opettajien kokema äänenkäytön opettamisen tärkeys. Vastaavanlaista opasta ei tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan ollut saatavilla ja se koettiin tarpeellisena lisänä peruskoulujen oppimateriaalien joukkoon muun muassa käyttökelpoisuutensa, selkeytensä ja monipuolisen sisältönsä ansiosta. Oppaan rakennetta pidettiin toimivana ja sen osin draamallista lähestymistapaa innovatiivisena ratkaisuna. Opettajat kokivat oppaan harjoitusten olevan hyödyllisiä musiikin- ja draamatuntien lisäksi esimerkiksi liikunnan ja kielten oppitunneilla. Oppaan harjoitusten nähtiin myös auttavan oppilaita rentoutumaan ja keskittymään. Sen sijaan opetussuunnitelman äänenkäyttöön liittyvät sisällöt ja tavoitteet koettiin vajavaisina ja epämääräisinä.