Järjestelmäkoulutuksissa oppimista ja -koulutuksien onnistumista edistävät tekijät : Koulutettavien näkökulma
Parkkonen, Jaakko (2021-12-13)
Järjestelmäkoulutuksissa oppimista ja -koulutuksien onnistumista edistävät tekijät : Koulutettavien näkökulma
Parkkonen, Jaakko
(13.12.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132253
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201132253
Tiivistelmä
Tietojärjestelmistä on tullut korvaamaton osa yrityksien ja organisaatioiden toimintaa. Koska suurin osa yritysten toiminnoista toimii tietojärjestelmien varassa, uusia tietojärjestelmiä otetaan käyttöön uusien tietojärjestelmien tarjoamien hyötyjen vuoksi. Hyötyjen saavuttaminen uusista tietojärjestelmistä vaatii kuitenkin järjestelmäprojektien onnistumista, mutta suurin osa järjestelmäprojekteista epäonnistuu osittain tai kokonaan eikä tietojärjestelmistä saada realisoitua kaikkia tavoiteltuja hyötyjä. Järjestelmäprojektien onnistumiseen vaikuttavat useat eri tekijät, mutta järjestelmäkoulutukset eli järjestelmien käyttöönottoihin liittyvät käyttäjäkoulutukset on tunnistettu yhdeksi tärkeimmistä järjestelmäprojektien onnistumisiin vaikuttavista tekijöistä. Tästä huolimatta tutkimuksia siitä, miten järjestelmäkoulutukset tulisi toteuttaa, ei ole riittävästi. Koulutettavien näkökulma on aliedustettuna näissäkin tutkimuksissa, vaikka koulutettavat ovat järjestelmien käyttäjinä avainasemassa järjestelmistä saatavien hyötyjen mahdollistajina.
Tutkielman tarkoituksena on aihealueeseen liittyvän teorian ja empiiristen kysely- ja haastattelututkimuksien avulla selvittää sekä järjestelmien käytön oppimista järjestelmäkoulutuksissa että järjestelmäkoulutuksien onnistumista edistäviä tekijöitä järjestelmäkoulutuksiin osallistuvien koulutettavien näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastellaan järjestelmäkoulutuksien hyötyjä, onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä järjestelmäkoulutuksissa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkielman tulosten perusteella koulutettavien näkökulmasta järjestelmäkoulutuksista on useita hyötyjä ja järjestelmäkoulutuksissa oppimista edistävät useat tekijät. Tulosten perusteella koulutettavien näkökulmasta järjestelmäkoulutuksien onnistumisen määritelmänä on, että kaikki koulutettavat oppivat vähintään järjestelmien peruskäytön järjestelmäkoulutuksien aikana. Tulosten perusteella järjestelmäkoulutuksien onnistumiseen vaikuttavat useat tekijät.
Tutkielman tarkoituksena on aihealueeseen liittyvän teorian ja empiiristen kysely- ja haastattelututkimuksien avulla selvittää sekä järjestelmien käytön oppimista järjestelmäkoulutuksissa että järjestelmäkoulutuksien onnistumista edistäviä tekijöitä järjestelmäkoulutuksiin osallistuvien koulutettavien näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen avulla tarkastellaan järjestelmäkoulutuksien hyötyjä, onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä järjestelmäkoulutuksissa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkielman tulosten perusteella koulutettavien näkökulmasta järjestelmäkoulutuksista on useita hyötyjä ja järjestelmäkoulutuksissa oppimista edistävät useat tekijät. Tulosten perusteella koulutettavien näkökulmasta järjestelmäkoulutuksien onnistumisen määritelmänä on, että kaikki koulutettavat oppivat vähintään järjestelmien peruskäytön järjestelmäkoulutuksien aikana. Tulosten perusteella järjestelmäkoulutuksien onnistumiseen vaikuttavat useat tekijät.