Osaamisen siirron mahdollistaminen - tapaustutkimus valtion tutkimuslaitoksella
Yli-Keturi, Linda (2021-12-14)
Osaamisen siirron mahdollistaminen - tapaustutkimus valtion tutkimuslaitoksella
Yli-Keturi, Linda
(14.12.2021)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201178945
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201178945
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten osaamista tunnistetaan ja siirretään valtion tutkimuslaitoksessa Luonnonvarakeskuksessa. Osaamisen siirron prosessissa onnistuminen on yksi organisaatioiden tulevaisuuden menestystekijöistä, ja se voidaan nähdä erityisen merkityksellisenä tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatioissa, joiden työn arvo muodostuu luodun, korjatun tai päivitetyn tiedon kautta. Vaikka osaamisen siirtoa on tutkittu runsaasti, tuo Luonnonvarakeskuksen asiantuntija-, matriisi- ja projektiorganisaation konteksti mielenkiintoisen asetelman osaamisen siirrolle ja sen tutkimiselle.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahtakymmentä Luonnonvarakeskuksen työntekijää sekä tutustumalla yhteen Luonnonvarakeskuksen tarjoamaan dokumenttiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teema- analyysia. Analyysin perusteella aineistosta esiin nousseita teemoja peilattiin aiempaan kirjallisuuteen tulososiossa.
Osaamisen siirtoon vaikuttavia tekijöitä tunnistettiin kirjallisuuden perusteella seitsemän: osaamisen siirtäjä, osaamisen vastaanottaja, siirtäjän ja vastaanottajan välinen vuorovaikutussuhde, siirrettävän tiedon ominaisuudet, tiedon siirron konteksti, organisaatiokulttuuri ja osaamisen johtaminen. Nämä seitsemän osaamisen siirtoon vaikuttavaa tekijää olivat tunnistettavissa myös haastatteluin kerätystä aineistosta. Lisäksi listaa täydennettiin kolmella, kerättyyn aineistoon perustuvalla, osaamisen tunnistamiseen liittyvällä tekijällä. Nämä tekijät olivat yksikön ydinosaamiset, ryhmän/tiimin ydinosaamiset ja ryhmän/tiimin mahdollistavat osaamiset. Näistä kymmenestä tekijästä muodostettiin osaamisen siirron malli, jolla pyritään lisäämään osaamisen siirron suunnitelmallisuutta ja näkyvyyttä Luonnonvarakeskuksessa.
Osaamisen siirtoon vaikuttavien tekijöiden lisäksi tunnistettiin osaamisen siirron vastuualueita. Vastuualueet jaettiin viiteen: yksilön, tiimiesimiesten/ryhmäpäälliköiden/yksikönjohtajien, projektijohdon, johdon ja henkilöstöpalveluiden vastuualueisiin. Vaikka osaamisen siirtoa tehdään organisaatiossa aina yhteistyössä, pyritään vastuualueiden tunnistamisella selkeyttämään osaamisen siirtoon osallistuvien rooleja.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahtakymmentä Luonnonvarakeskuksen työntekijää sekä tutustumalla yhteen Luonnonvarakeskuksen tarjoamaan dokumenttiin. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teema- analyysia. Analyysin perusteella aineistosta esiin nousseita teemoja peilattiin aiempaan kirjallisuuteen tulososiossa.
Osaamisen siirtoon vaikuttavia tekijöitä tunnistettiin kirjallisuuden perusteella seitsemän: osaamisen siirtäjä, osaamisen vastaanottaja, siirtäjän ja vastaanottajan välinen vuorovaikutussuhde, siirrettävän tiedon ominaisuudet, tiedon siirron konteksti, organisaatiokulttuuri ja osaamisen johtaminen. Nämä seitsemän osaamisen siirtoon vaikuttavaa tekijää olivat tunnistettavissa myös haastatteluin kerätystä aineistosta. Lisäksi listaa täydennettiin kolmella, kerättyyn aineistoon perustuvalla, osaamisen tunnistamiseen liittyvällä tekijällä. Nämä tekijät olivat yksikön ydinosaamiset, ryhmän/tiimin ydinosaamiset ja ryhmän/tiimin mahdollistavat osaamiset. Näistä kymmenestä tekijästä muodostettiin osaamisen siirron malli, jolla pyritään lisäämään osaamisen siirron suunnitelmallisuutta ja näkyvyyttä Luonnonvarakeskuksessa.
Osaamisen siirtoon vaikuttavien tekijöiden lisäksi tunnistettiin osaamisen siirron vastuualueita. Vastuualueet jaettiin viiteen: yksilön, tiimiesimiesten/ryhmäpäälliköiden/yksikönjohtajien, projektijohdon, johdon ja henkilöstöpalveluiden vastuualueisiin. Vaikka osaamisen siirtoa tehdään organisaatiossa aina yhteistyössä, pyritään vastuualueiden tunnistamisella selkeyttämään osaamisen siirtoon osallistuvien rooleja.