Verenpaineen säätelyn ja kohonneen verenpaineen lääkehoidon opiskelu hyödyntäen interaktiivista H5P-verkkotyökalua
Kauppinen, Essi (2022-02-03)
Verenpaineen säätelyn ja kohonneen verenpaineen lääkehoidon opiskelu hyödyntäen interaktiivista H5P-verkkotyökalua
Kauppinen, Essi
(03.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020417725
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020417725
Tiivistelmä
Kohonnut verenpaine on merkittävä terveyteen haitallisesti vaikuttava tekijä. Maailmanlaajuisesti se aiheuttaa eniten terveiden elinvuosien menetystä verrattuna muihin terveydellisiin riskitekijöihin. Yli 30-vuotiaista suomalaisista noin puolella on määritetyn verenpaineen raja-arvon mukaan kohonnut verenpaine ja vain viidesosalla verenpainetaso on ihanteellinen. Lisäksi kohonneen verenpaineen hoito ei ole riittävällä tasolla, sillä kaikilla potilailla, joilla on todettu kohonnut verenpaine ei ole siihen käytössä lääkitystä tai käytössä olevaa lääkitystä ei ole tehty nykyisten hoitosuositusten mukaisesti. Oikeanlaisella hoidolla ennenaikaista sairastavuutta ja kuolleisuutta voitaisiin huomattavasti vähentää potilailla, joilla on kohonnut verenpaine.
Syventävien opintojen työssäni on tuotettu interaktiivinen virtuaalipotilastapaus Turun yliopiston biolääketieteen karttuva itsearviointi -kurssin (BiKI) tarpeisiin. Laadittu potilastapaus perustuu todelliseen potilastapaukseen, jossa potilaan tunnistetiedot on kuitenkin poistettu. Potilastapauksen yhteydessä käsiteltäviä aiheita ovat kohonnut verenpaine, verenpaineen säätely ja kohonneen verenpaineen lääkehoito. Tapaus perustuu pääosin farmakologian ja fysiologian opintoihin sekä niiden kertaamiseen ja syventämiseen. Laatimani potilastapaus on tuotettu aiemmista kurssin virtuaalisista potilastapauksista poiketen uudenlaisella H5P-verkkotyökalulla, joka mahdollistaa interaktiivisten ja aiempaa pelimäisempien verkkotehtävien laadinnan. Laatimani potilastapaus pilotoitiin Turun yliopiston vuoden 2021 farmakologian kurssin yhteydessä lääketieteen, hammaslääketieteen ja biolääketieteen toisen vuoden opiskelijoilla. Pilotoinnin yhteydessä opiskelijoille lähetettiin myös kyselylomake, jolla kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä laadituista tehtävistä ja pyydettiin vertailemaan uudenlaisten tehtävätyyppien ominaisuuksia aiempiin Moodlen tenttityökalulla tuotettuihin tehtäviin.
Tuotettu potilastapaus keräsi runsaasti positiivista palautetta ja toi esiin myös H5P-työkalulla tuotettujen tehtävien ongelmakohdat. Yksi ongelma työkalun käytössä osoittautui olevan tehtävien kuvakoko, jota ei pysty H5P-työkalussa muokkaamaan. Tästä huolimatta H5P-työkalulla tuotetut tehtävät koettiin mielekkäämpänä ja monipuolisempana kuin perinteiset verkkotehtävät. Näin ollen H5P-työkalu on käyttökelpoinen uuden opetusmateriaalin tuottamisessa, kunhan tehtävien lopullinen muotoilu otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Syventävien opintojen työssäni on tuotettu interaktiivinen virtuaalipotilastapaus Turun yliopiston biolääketieteen karttuva itsearviointi -kurssin (BiKI) tarpeisiin. Laadittu potilastapaus perustuu todelliseen potilastapaukseen, jossa potilaan tunnistetiedot on kuitenkin poistettu. Potilastapauksen yhteydessä käsiteltäviä aiheita ovat kohonnut verenpaine, verenpaineen säätely ja kohonneen verenpaineen lääkehoito. Tapaus perustuu pääosin farmakologian ja fysiologian opintoihin sekä niiden kertaamiseen ja syventämiseen. Laatimani potilastapaus on tuotettu aiemmista kurssin virtuaalisista potilastapauksista poiketen uudenlaisella H5P-verkkotyökalulla, joka mahdollistaa interaktiivisten ja aiempaa pelimäisempien verkkotehtävien laadinnan. Laatimani potilastapaus pilotoitiin Turun yliopiston vuoden 2021 farmakologian kurssin yhteydessä lääketieteen, hammaslääketieteen ja biolääketieteen toisen vuoden opiskelijoilla. Pilotoinnin yhteydessä opiskelijoille lähetettiin myös kyselylomake, jolla kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä laadituista tehtävistä ja pyydettiin vertailemaan uudenlaisten tehtävätyyppien ominaisuuksia aiempiin Moodlen tenttityökalulla tuotettuihin tehtäviin.
Tuotettu potilastapaus keräsi runsaasti positiivista palautetta ja toi esiin myös H5P-työkalulla tuotettujen tehtävien ongelmakohdat. Yksi ongelma työkalun käytössä osoittautui olevan tehtävien kuvakoko, jota ei pysty H5P-työkalussa muokkaamaan. Tästä huolimatta H5P-työkalulla tuotetut tehtävät koettiin mielekkäämpänä ja monipuolisempana kuin perinteiset verkkotehtävät. Näin ollen H5P-työkalu on käyttökelpoinen uuden opetusmateriaalin tuottamisessa, kunhan tehtävien lopullinen muotoilu otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa.