"Olis hyvä jos me molemmat tiedettäis enemmän" : Esi- ja alkuopettajien ajatuksia nivelvaiheen yhteistyöstä, tiedonsiirrosta ja toistensa opetuksen sisällöistä
Malmberg, Essi (2022-02-02)
"Olis hyvä jos me molemmat tiedettäis enemmän" : Esi- ja alkuopettajien ajatuksia nivelvaiheen yhteistyöstä, tiedonsiirrosta ja toistensa opetuksen sisällöistä
Malmberg, Essi
(02.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022120261
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022120261
Tiivistelmä
Koulun aloittaminen on yksi lapsen elämän tärkeimmistä siirtymistä ja tutkimus aiheesta onkin tärkeää, jotta mahdollistetaan tämän siirtymän onnistuminen parhaalla mahdollisella tavalla. Sujuvalla siirtymällä on todettu olevan positiivinen vaikutus lapsen oppimiseen ja motivaatioon. Jotta siirtymä sujuisi joustavasti, on tärkeää, että opettajilla siirtymän molemmin puolin on ymmärrystä siitä, mitä lapsi siirtymän toisella puolella oppii. Esi- ja alkuopetusta kuitenkin säätelevät eri asiakirjat ja niissä työskentelevät eri alojen ammattilaiset. Opettajien ymmärrystä siirtymän toisen puolen sisällöistä voidaan lisätä esi- ja alkuopetuksen yhteistyön ja sujuvan tiedonsiirron avulla ja tämän tutkimuksen tavoitteena onkin auttaa lukijaa ymmärtämään siirtymää kokonaisuutena ja siihen liittyviä tekijöitä.
Tässä Pro gradu- tutkielmassa tarkasteltiin esiopettajien ja alkuopetuksen luokanopettajien kokemuksia koulusiirtymästä. Selvitettiin, minkälaisia kokemuksia opettajilla on esi- ja alkuopetuksen välisestä yhteistyöstä ja tiedonsiirrosta. Lisäksi selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, onko heidän tietämyksensä koulunaloitussiirtymän oppisisällöistä riittävää, jotta esi- ja alkuopetuksesta voitaisiin rakentaa johdonmukainen jatkumo lapsen koulupolulle. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva opettajien kokemuksista esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheesta ja siirtymän luomasta jatkumosta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköistä kyselyä levittämällä. Tutkimusjoukkoon valikoitui yhteensä yhdeksäntoista esiopettajaa ja kolmetoista perusopetuksen ensimmäisen luokan opettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksessa selvisi, että opettajien kokemukset sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyön määrästä että tavoista vaihtelivat yksiköittäin. Yhteistyöstä koettiin kuitenkin olevan monenlaista hyötyä sekä oppilaille että opettajille ja erityisesti esiopettajat kokivat, että yhteistyötä tarvittaisiin enemmän.
Opettajien kokemuksen mukaan tiedonsiirto esi- ja alkuopetuksen välillä sujui kohtalaisesti, mutta opettajat kaipasivat tiedonsiirtoon kuitenkin selkeitä valtakunnallisia linjoja ja enemmän vapauksia tiedon jakoon. Noin kolmasosa tutkimukseen osallistuneista opettajista kokee, ettei heidän tietonsa siirtymän toisen puolen sisällöistä ole riittävää, jotta he voisivat tiedoillaan rakentaa opetuksesta johdonmukaisen jatkumon esi- ja alkuopetuksen välille. Opettajat olivat lähes yksimielisiä siitä, että esi- ja alkuopetuksen välistä tietoutta olisi tärkeää lisätä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että koulusiirtymän käytänteissä on paljon koulukohtaisia eroavaisuuksia, joita olisi hyvä tutkia lisää, jotta käytänteitä voitaisiin yhdenmukaistaa ja opettajien ymmärrystä puolin ja toisin voitaisiin lisätä.
Tässä Pro gradu- tutkielmassa tarkasteltiin esiopettajien ja alkuopetuksen luokanopettajien kokemuksia koulusiirtymästä. Selvitettiin, minkälaisia kokemuksia opettajilla on esi- ja alkuopetuksen välisestä yhteistyöstä ja tiedonsiirrosta. Lisäksi selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, onko heidän tietämyksensä koulunaloitussiirtymän oppisisällöistä riittävää, jotta esi- ja alkuopetuksesta voitaisiin rakentaa johdonmukainen jatkumo lapsen koulupolulle. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva opettajien kokemuksista esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheesta ja siirtymän luomasta jatkumosta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköistä kyselyä levittämällä. Tutkimusjoukkoon valikoitui yhteensä yhdeksäntoista esiopettajaa ja kolmetoista perusopetuksen ensimmäisen luokan opettajaa. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksessa selvisi, että opettajien kokemukset sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyön määrästä että tavoista vaihtelivat yksiköittäin. Yhteistyöstä koettiin kuitenkin olevan monenlaista hyötyä sekä oppilaille että opettajille ja erityisesti esiopettajat kokivat, että yhteistyötä tarvittaisiin enemmän.
Opettajien kokemuksen mukaan tiedonsiirto esi- ja alkuopetuksen välillä sujui kohtalaisesti, mutta opettajat kaipasivat tiedonsiirtoon kuitenkin selkeitä valtakunnallisia linjoja ja enemmän vapauksia tiedon jakoon. Noin kolmasosa tutkimukseen osallistuneista opettajista kokee, ettei heidän tietonsa siirtymän toisen puolen sisällöistä ole riittävää, jotta he voisivat tiedoillaan rakentaa opetuksesta johdonmukaisen jatkumon esi- ja alkuopetuksen välille. Opettajat olivat lähes yksimielisiä siitä, että esi- ja alkuopetuksen välistä tietoutta olisi tärkeää lisätä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että koulusiirtymän käytänteissä on paljon koulukohtaisia eroavaisuuksia, joita olisi hyvä tutkia lisää, jotta käytänteitä voitaisiin yhdenmukaistaa ja opettajien ymmärrystä puolin ja toisin voitaisiin lisätä.