Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiedolla johtaminen kolmiportaisessa tuessa

Suvila, Erkki (2022-02-25)

Tiedolla johtaminen kolmiportaisessa tuessa

Suvila, Erkki
(25.02.2022)
Katso/Avaa
Tiedolla_johtaminen_kolmiportaisessa_tuessa_Erkki_Suvila.pdf (463.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022821185
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma ”Tiedolla johtaminen kolmiportaisessa tuessa” on tietojenkäsittelytieteiden alalle sijoittuva tietojohtamista ja organisaation tiedonhallintaa tarkasteleva fenomenografinen tutkimus. Tarkoituksena oli tutkia kolmiportaiseen tukeen liittyvään päätöksenteon tilannetta tiedonhallinnan näkökulmasta. Teoreettinen tarkastelu pohjautuu tietojohtamisen (knowledge management) ja suomalaisessa perusopetuksessa vuodesta 2011 käytössä olleen kolmiportaisen tuen ydinkäsitteisiin. Yleisesti ottaen tietojohtamista on tutkittu laajasti, mutta kouluorganisaatioiden tietojohtamista suhteellisen vähän. Käsitteiden määrittelemisessä on tietojohtamisen osalta käytetty aiheeseen liittyviä klassikkoteoksia, sekä ajankohtaisia artikkeleita. Kolmiportaisen tuen osalta tärkeimpiä käsitteitä on poimittu laista sekä kolmiportaisen tuen toteuttamiseen liittyvistä selvityksistä. Tutkielman tutkimuskysymyksillä pyrittiin kartoittamaan haastateltavien organisaatioiden tiedonhallinnan nykytilannetta ja millaisia mahdollisia tiedontarpeita päätöksentekijöillä on. Tietojohtamisen lähtökohta on muun muassa vahvistaa organisaation tiedon jakamista ja luoda prosesseja, joilla keskeistä tietoa liikutetaan, varastoidaan sekä tuodaan osaksi päätöksentekoa. Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin fenomenografisella tutkimusotteella puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineisto koostui erityisluokanopettajien, laaja-alaisten erityisopettajien, vararehtorien ja rehtorien haastatteluista. Tutkimustulokset muodostuivat aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla perustuen tutkittavien vastauksiin. Tutkielman tulokset osoittavat, että kolmiportaisen tuen päätöksentekoon liittyvässä tiedonhallinnassa on kehitettävää. Merkittävämmäksi haasteeksi tiedonhallinnan osalta vaikuttaisivat nousevan käytössä olevan järjestelmän puutteet tai epätietoisuus sen tarjoamista mahdollisuuksista, sekä ajan puute. Tulokset antavat aihetta jatkotutkimuksille, joissa tarkastellaan mahdollisten tietotuotteiden kehittämistä. Näillä tietotuotteilla on tarkoitus täyttää päätöksentekijöiden tiedontarpeita ja jalostaa kerättyä tietoa tukemaan päätöksentekoa.
 
The master’s thesis “Knowledge Management in three-step support” is a phenomenographic study of school organization knowledge management in the field of computer science. The purpose was to study the decision-making situation related to three-step support from the perspective of knowledge management. The theoretical analysis is based on the core concepts of knowledge management and the three-level support that has been used in Finnish basic education since 2011. In general, there has been extensive research on knowledge management, but relatively little on knowledge management in school organizations. Relevant classic works and current articles have been used to define the concepts in terms of knowledge management. With regard to three-step support, the most important concepts have been extracted from the law and from studies related to the implementation of three-step support. The research questions in the dissertation aimed to map the current situation of knowledge management in the organizations of interviewees and the possible information needs of decision-makers. The starting point for knowledge management is, among other things, to strengthen the organization’s knowledge sharing and to create processes for moving, storing and integrating key knowledge into decision-making. The dissertation is a qualitative study conducted with a phenomenographic research approach using semi-structured thematic interviews. The research material consisted of interviews with special class teachers, special needs teachers, vice-principals, and principals. The research results were formed using data-driven content analysis based on the respondents’ answers. The results of the dissertation show that there is room for improvement in knowledge management related to three-stage support decision-making. A major challenge for knowlege management would be the shortcomings of the existing system or the uncertainty about the possibilities it offers, as well as the lack of time. The results provide a basis for further research into the development of potential information products. These information products are intended to fullfill the information needs of decision makers and refine the information collected to support decision making.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste