Minussa ei siis ole mitään vikaa, mutta näitä asioita voin harjoitella. JES! : Tapaustutkimus neljän luokanopettajan kokemuksista ammatillisen hyvinvoinnin tukemisesta koulutuksellisessa ryhmätyönohjauksessa
Mustonen, Linda (2022-02-07)
Minussa ei siis ole mitään vikaa, mutta näitä asioita voin harjoitella. JES! : Tapaustutkimus neljän luokanopettajan kokemuksista ammatillisen hyvinvoinnin tukemisesta koulutuksellisessa ryhmätyönohjauksessa
Mustonen, Linda
(07.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022821242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022821242
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa seurataan neljän luokanopettajan työnohjausprosessia syksyn 2020 aikana. Tutkija toimi itse tutkimuksessa työnohjaajana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ammatilliseen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä heidän itsensä kertomana. Toinen tavoite oli selvittää, minkälaisia yhteyksiä luokanopettajat muodostivat työnohjausprosessin ja oman ammatillisen hyvinvointinsa välille. Ammatillinen hyvinvointi määriteltiin muodostuvan työhyvinvoinnista, stressinhallinnasta ja resilienssistä.
Keskeisenä tutkimusmenetelmänä tässä tapaustutkimuksessa oli neljän kerran ryhmätyönohjaus, jonka aikana luokanopettajat täyttivät kokemuksistaan oppimispäiväkirjaa. Lisäksi opettajilla oli halutessaan mahdollisuus yksilölliseen työnohjaukseen. Oppimispäiväkirjat analysoitiin narratiivisella analyysillä ja teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkija nosti esiin seitsemän työhyvinvointiin liittyvää yläteemaa, stressinhallintaan liittyviä yläteemoja nostettiin esiin yhdeksän ja resilienssiin liittyviä yläteemoja kuusi. Työnohjauksen vaikutukset opettajien ammatilliseen hyvinvointiin liittyivät omien toimintatapojen tunnistamiseen, perustehtävän kirkastumiseen, huomion kiinnittämiseen niihin asioihin, joihin he voivat vaikuttaa, kehon fyysisten reaktioiden ymmärtämiseen sekä työyhteisön merkitykseen.
Tässä tutkimuksessa nousi esille tarve kehittää toimintamalleja luokanopettajien ammatillisen hyvinvoinnin tukemiseen ennaltaehkäisevästi jo opettajankoulutuksen aikana sekä myöhemmin työelämässä. Lisäksi luokanopettajien ammatillisen hyvinvoinnin vahvistumisen suhdetta oppilaiden hyvinvointiin ja koulun ilmapiiriin tulisi jatkossa tutkia.
Keskeisenä tutkimusmenetelmänä tässä tapaustutkimuksessa oli neljän kerran ryhmätyönohjaus, jonka aikana luokanopettajat täyttivät kokemuksistaan oppimispäiväkirjaa. Lisäksi opettajilla oli halutessaan mahdollisuus yksilölliseen työnohjaukseen. Oppimispäiväkirjat analysoitiin narratiivisella analyysillä ja teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkija nosti esiin seitsemän työhyvinvointiin liittyvää yläteemaa, stressinhallintaan liittyviä yläteemoja nostettiin esiin yhdeksän ja resilienssiin liittyviä yläteemoja kuusi. Työnohjauksen vaikutukset opettajien ammatilliseen hyvinvointiin liittyivät omien toimintatapojen tunnistamiseen, perustehtävän kirkastumiseen, huomion kiinnittämiseen niihin asioihin, joihin he voivat vaikuttaa, kehon fyysisten reaktioiden ymmärtämiseen sekä työyhteisön merkitykseen.
Tässä tutkimuksessa nousi esille tarve kehittää toimintamalleja luokanopettajien ammatillisen hyvinvoinnin tukemiseen ennaltaehkäisevästi jo opettajankoulutuksen aikana sekä myöhemmin työelämässä. Lisäksi luokanopettajien ammatillisen hyvinvoinnin vahvistumisen suhdetta oppilaiden hyvinvointiin ja koulun ilmapiiriin tulisi jatkossa tutkia.