Kolme erilaista esiopetusryhmää : Esiopetusikäisten lasten matemaattisten, kielellisten ja motoristen taitojen kehittymisen vertailu syyslukukauden aikana
Ikonen, Suvi; Mäkipelto, Essi (2022-02-10)
Kolme erilaista esiopetusryhmää : Esiopetusikäisten lasten matemaattisten, kielellisten ja motoristen taitojen kehittymisen vertailu syyslukukauden aikana
Ikonen, Suvi
Mäkipelto, Essi
(10.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030321655
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030321655
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitimme koulunkäyntiin liittyvien taitojen kehittymistä erilaisissa esiopetusympäristöissä syyslukukauden aikana. Tutkimuksessa vertailimme metsäesiopetuksessa, päiväkodin yhteydessä toimivassa sekä koulun yhteydessä toimivassa esiopetuksessa olevien lasten matemaattisten, kielellisten ja motoristen taitojen kehittymistä. Toteutimme tutkimuksen testaamalla lapsia yksilötesteillä syyslukukauden alussa ja lopussa sekä kartoittamalla esiopetusympäristöjen erityispiirteitä opettajille suunnatulla kyselyllä. Keräsimme aineiston Varsinais-Suomen alueelta kolmesta eri esiopetusryhmästä ja analysoimme sen tilastotieteellisin menetelmin epäparametrisillä testeillä, joilla mitattiin alku- ja loppumittauksessa tapahtuvaa muutosta tutkittavissa taidoissa.
Alkumittauksen tuloksista huomasimme, että kaikkien kolmen tutkittavan taidon lähtötasot oli- vat jokaisessa ryhmässä erilaiset. Matemaattiset taidot kehittyivät eniten päiväkodin yhteydessä toimivassa esiopetusryhmässä ja matemaattisissa taidoissa oli paljon hajontaa ryhmien sisällä sekä niiden välillä. Kielellisten taitojen kehitys eri ryhmissä oli vaihtelevaa. Eniten kehitystä tapahtui päiväkodin yhteydessä olevassa esiopetusryhmässä. Erot matemaattisten ja kielellisten taitojen kehittymisessä ryhmien välillä eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä. Tilastollisesti merkitseviä eroja ryhmien väliltä löytyi kuitenkin motorisista taidoista, joissa kehitys oli vahvaa päiväkodin yhteydessä. Metsäesiopetusryhmässä motoristen taitojen kehittymistä tapahtui vähän, mutta motoristen taitojen taitotasot olivat kahta muuta ryhmää korkeammalla molemmissa mittauksissa.
Tutkimuksestamme saimme suuntaa antavia tuloksia siitä, miten eri esiopetustyypeissä lasten taidot saattavat karttua eri tavoin. Taidoiltaan eritasoiset oppilaat saattavat aiheuttaa haasteita varsinkin alkuopetuksessa ja pohdimme, kuinka paljon lisätyötä erilaisten taitotasojen huomioiminen opetuksessa teettää. Tutkimuksessa huomasimme, että vaikka taitotasot olivat erilaiset eri ryhmissä, ei pelkän esiopetustyypin perusteella voida ennustaa esiopetusvuoden lopun tai alkuopetusvuoden alun taitotasoja. Esiopetusryhmän toimintatavat ja -ympäristöt sen sijaan vaikuttavat taitojen painottumiseen oppimisympäristöä enemmän.
Alkumittauksen tuloksista huomasimme, että kaikkien kolmen tutkittavan taidon lähtötasot oli- vat jokaisessa ryhmässä erilaiset. Matemaattiset taidot kehittyivät eniten päiväkodin yhteydessä toimivassa esiopetusryhmässä ja matemaattisissa taidoissa oli paljon hajontaa ryhmien sisällä sekä niiden välillä. Kielellisten taitojen kehitys eri ryhmissä oli vaihtelevaa. Eniten kehitystä tapahtui päiväkodin yhteydessä olevassa esiopetusryhmässä. Erot matemaattisten ja kielellisten taitojen kehittymisessä ryhmien välillä eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä. Tilastollisesti merkitseviä eroja ryhmien väliltä löytyi kuitenkin motorisista taidoista, joissa kehitys oli vahvaa päiväkodin yhteydessä. Metsäesiopetusryhmässä motoristen taitojen kehittymistä tapahtui vähän, mutta motoristen taitojen taitotasot olivat kahta muuta ryhmää korkeammalla molemmissa mittauksissa.
Tutkimuksestamme saimme suuntaa antavia tuloksia siitä, miten eri esiopetustyypeissä lasten taidot saattavat karttua eri tavoin. Taidoiltaan eritasoiset oppilaat saattavat aiheuttaa haasteita varsinkin alkuopetuksessa ja pohdimme, kuinka paljon lisätyötä erilaisten taitotasojen huomioiminen opetuksessa teettää. Tutkimuksessa huomasimme, että vaikka taitotasot olivat erilaiset eri ryhmissä, ei pelkän esiopetustyypin perusteella voida ennustaa esiopetusvuoden lopun tai alkuopetusvuoden alun taitotasoja. Esiopetusryhmän toimintatavat ja -ympäristöt sen sijaan vaikuttavat taitojen painottumiseen oppimisympäristöä enemmän.