Undervisning av skall i gymnasieläroböcker i svenska på nivå B1
Rissanen, Sanna (2022-03-02)
Undervisning av skall i gymnasieläroböcker i svenska på nivå B1
Rissanen, Sanna
(02.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030421926
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030421926
Tiivistelmä
Syftet med denna undersökning har varit att utreda hur verbet skall i tempuset presens presenteras och övas i grammatikdelar i två läroboksserier. Det faktum att verbet skall har olika översättningsmotsvarigheter till finska förorsakar kontinuerligt problem för finskspråkiga språkinlärare. Speciellt verkar verbets deontiska betydelse (’pitää, täytyä’) vara obekant för elever varför det är viktigt att undersöka på vilket sätt temat tas upp i läroböcker och vilka betydelser av verbet som är frekventa.
Som material har jag använt kursböcker avsedda för de fem obligatoriska kurserna i gymnasiet av två förlag: Fokus 1–5 av Otava och Precis 1–5 av Sanoma Pro Oy. Jag har undersökt i vilket skede, det vill säga under vilken kurs, skall presenteras och på vilket sätt. Vidare har jag excerperat alla förekomster av skall i grammatikdelarna och klassificerat dem. Endast beläggen på skall i tempuset presens har medtagits.
Resultaten visar att båda serierna har sina fördelar och nackdelar. Analysen påvisar olikheter i seriernas sätt att presentera skall, samt i verbets förekomst, speciellt i deontisk och futural betydelse. Antalet meningar med skall uppgår i de undersökta delarna av bokserien Fokus till 98 belägg och av bokserien Precis till 88. De elever som har Fokus som lärobok får veta att futurum i svenska uttrycks med verbet skall och tempus presens vilket kan sägas vara endast en del av sanningen medan det i Precis presenteras fler alternativ, exempelvis konstruktionen kommer att.
Enligt resultaten är antalet skall i temporal funktion dominerande i läroböckerna och beläggen på skall i deontisk betydelse (’täytyä, pitää’) mycket få. I Precis återfinns fler övningar där skall uppvisar denna funktion. Det faktum att läroböckerna oftast inte har några översättningsmotsvarigheter i grammatikövningar försvårar inlärandet ytterligare.
Det vore viktigt att lärarna i svenska själva gör någon slags sammanfattning av skall för att elever ska få en helhetsbild av verbets alla användningsmöjligheter då de läroböcker som undersökts inte gör det. Det är också viktigt att presentera konstruktionen kommer att för elever som har Fokus som lärobok under de fem obligatoriska kurserna.
Som material har jag använt kursböcker avsedda för de fem obligatoriska kurserna i gymnasiet av två förlag: Fokus 1–5 av Otava och Precis 1–5 av Sanoma Pro Oy. Jag har undersökt i vilket skede, det vill säga under vilken kurs, skall presenteras och på vilket sätt. Vidare har jag excerperat alla förekomster av skall i grammatikdelarna och klassificerat dem. Endast beläggen på skall i tempuset presens har medtagits.
Resultaten visar att båda serierna har sina fördelar och nackdelar. Analysen påvisar olikheter i seriernas sätt att presentera skall, samt i verbets förekomst, speciellt i deontisk och futural betydelse. Antalet meningar med skall uppgår i de undersökta delarna av bokserien Fokus till 98 belägg och av bokserien Precis till 88. De elever som har Fokus som lärobok får veta att futurum i svenska uttrycks med verbet skall och tempus presens vilket kan sägas vara endast en del av sanningen medan det i Precis presenteras fler alternativ, exempelvis konstruktionen kommer att.
Enligt resultaten är antalet skall i temporal funktion dominerande i läroböckerna och beläggen på skall i deontisk betydelse (’täytyä, pitää’) mycket få. I Precis återfinns fler övningar där skall uppvisar denna funktion. Det faktum att läroböckerna oftast inte har några översättningsmotsvarigheter i grammatikövningar försvårar inlärandet ytterligare.
Det vore viktigt att lärarna i svenska själva gör någon slags sammanfattning av skall för att elever ska få en helhetsbild av verbets alla användningsmöjligheter då de läroböcker som undersökts inte gör det. Det är också viktigt att presentera konstruktionen kommer att för elever som har Fokus som lärobok under de fem obligatoriska kurserna.