Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"No se on kivaa tutkia yhdessä, mut se on myös vähän vaikeeta" : Ekaluokkalaisten kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta

Forsbom, Noora (2022-03-01)

"No se on kivaa tutkia yhdessä, mut se on myös vähän vaikeeta" : Ekaluokkalaisten kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta

Forsbom, Noora
(01.03.2022)
Katso/Avaa
Forsbom_Noora_opinnayte.pdf (768.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030422033
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan koulutulokkaiden ajatuksia ja kokemuksia ryhmässä työskentelystä sekä selvitetään asioita, joita tulee huomioida yhteistoiminnallisen oppitunnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Näiden teemojen lisäksi pohdin lasten sosiaalisen kompetenssin rakentumista ja luokan kehittymistä toimivaksi yhteisöksi sekä vertaissuhteiden merkitystä lapsen kehitykselle.

Tutkimus on toteutettu monimenetelmällisellä tutkimusotteella havainnoinnin ja haastattelun avulla. Toteutin yhdelle luokalle yhteistoiminnallisen oppitunnin, jota havainnoin ja jonka kuvasin. Tämän jälkeen haastattelin oppilaita ryhmissä heidän kokemuksistaan ryhmätyöskentelystä. Kysyin esimerkiksi miltä oppitunti tuntui, oliko jokin asia vaikea ja millaiseksi he kokivat ryhmädynamiikan. Lopuksi analysoin vastaukset sisällönanalyysin avulla ja teemoittelin ne kolmeen teemaan.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että suuri osa lapsista piti enemmän ryhmätyöskentelystä kuin itsenäisestä työskentelystä. He toivat esille vertaisista saamansa avun ja tuen, mikäli he kohtasivat vaikeuksia oppitunnilla. Myös kaverin läsnäolo koettiin piristävänä tekijänä. Oppilaat kertoivat myös ryhmätyöskentelyn negatiivisia puolia, joita olivat esimerkiksi vaikeudet keskittyä ja yhteistyön puute.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9288]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste