Alokkaiden PVMoodlen käyttöön kohdistuvat asenteet ja kokemukset varusmieskoulutuksen alokasjaksolla
Lehtonen, Lauri (2022-02-10)
Alokkaiden PVMoodlen käyttöön kohdistuvat asenteet ja kokemukset varusmieskoulutuksen alokasjaksolla
Lehtonen, Lauri
(10.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030822416
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030822416
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Merivoimissa varusmiespalvelustaan suorittavien alokkaiden PVMoodlen käyttöön kohdistuvia asenteita ja käyttökokemuksia alokasjakson aikana. Asenteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä mitattiin tutkimuksessa TAM-mallin avulla. Tutkittava aihe on ajankohtainen, sillä varusmieskoulutukseen on pyritty lisäämään monipuolisia koulutusmenetelmiä kuten verkkokoulutusta K2020-koulutushankkeen myötä. On tärkeää selvittää, kokevatko varusmiehet PVMoodlen oppimisen ja varusmieskoulutuksen kannalta mielekkäänä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin helmikuussa 2021 Suomenlinnan rannikkorykmentin merikomppaniassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 156 alokasta. Alokkaat olivat olleet varusmiespalveluksessa noin viiden viikon ajan, joten heille oli muodostunut selkeä käsitys PVMoodlen käytöstä ja Puolustusvoimien verkkokoulutuksesta. PVMoodlen käyttö on varusmiehille pakollista, sillä sen avulla suoritetaan palvelustehtäviä. Varusmiesten verkkokoulutus perustuu käänteiseen luokkahuoneen periaatteeseen. Sen keskiössä ovat mikroelokuvat, joita katsotaan lähes jokaisena aamuna. Mikroelokuvien tarkoituksena on luoda varusmiehille pohjatiedot päivän koulutusten teemoista. Lisäksi PVMoodlessa toteutetaan jokaisen palvelusviikon päätteeksi varusmiehien tietoja mittaava kurssitentti. Verkkokoulutuksen ohella PVMoodle toimii alokkaiden ilmoitustauluna ja tietopankkina palvelukseen liittyvissä asioissa.
Tulosten mukaan alokkaiden asenteet ja käyttökokemukset PVMoodleen liittyen olivat pääosin positiivisia. Osa varusmiehistä kuitenkin koki PVMoodlen hankalana ja epäselvänä. Tässä tutkimuksessa varusmiesten asenteita selittivät käsitykset PVMoodlen hyödyllisyydestä, helppokäyttöisyydestä ja mikroelokuvista. Koettua hyödyllisyyttä selittivät helppokäyttöisyys ja verkkokoulutukseen tarjottu tuki. Vuorostaan koettua helppokäyttöisyyttä selittivät koettu hyödyllisyys ja käsitykset mikroelokuvista. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko eri koulutustaustoista tulleiden varusmiesten PVMoodleen liittyvät käsitykset toisistaan. Lukio-opintoja suorittaneet kokivat olevansa pätevämpiä PVMoodlen käyttäjiä kuin ammatillisen koulutuksen opintoja suorittaneet. Varusmiehet kertoivat katsoneensa mikroelokuvia pääasiassa siksi, että niiden katsominen oli annettu palvelustehtävänä/-käskynä. Mikroelokuvia katsottiin myös opiskelun ja ajanvietteen vuoksi. Katsomatta jättämisen syitä olivat ajanpuute, vähäinen mielenkiinto ja videoiden heikko laatu. Varusmiesten esittämät PVMoodleen liittyvät tukitarpeet ja kehitysehdotukset käsittelivät pääasiassa oppimisympäristön selkeyttä ja ohjeistusta.
Tuloksista voidaan tulkita, että PVMoodlen koetaan toimivan varusmieskoulutuksen kontekstissa. Varusmiesten vastausten perusteella verkkokoulutuksen tuella ja mikroelokuvilla on yhteys PVMoodleen kohdistuviin käsityksiin. Varusmiesten vähäisestä tuen tarpeesta huolimatta, verkkokoulutuksessa tulisi jatkossakin panostaa tuen tarjontaan ja mikroelokuvien laatuun. Lisäksi PVMoodlen opastuksessa tulisi huomioida, että lukion suorittaneet varusmiehet saattavat tarvita vähemmän tukea kuin ammatillisen koulutuksen suorittaneet. Tämän aiheen tutkimista voisi jatkaa tutkimalla varusmiesten kouluttamisesta vastaavan palkatun henkilökunnan tietoja ja taitoja hyödyntää PVMoodlea omassa työssään.
Tutkimuksen aineisto kerättiin helmikuussa 2021 Suomenlinnan rannikkorykmentin merikomppaniassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 156 alokasta. Alokkaat olivat olleet varusmiespalveluksessa noin viiden viikon ajan, joten heille oli muodostunut selkeä käsitys PVMoodlen käytöstä ja Puolustusvoimien verkkokoulutuksesta. PVMoodlen käyttö on varusmiehille pakollista, sillä sen avulla suoritetaan palvelustehtäviä. Varusmiesten verkkokoulutus perustuu käänteiseen luokkahuoneen periaatteeseen. Sen keskiössä ovat mikroelokuvat, joita katsotaan lähes jokaisena aamuna. Mikroelokuvien tarkoituksena on luoda varusmiehille pohjatiedot päivän koulutusten teemoista. Lisäksi PVMoodlessa toteutetaan jokaisen palvelusviikon päätteeksi varusmiehien tietoja mittaava kurssitentti. Verkkokoulutuksen ohella PVMoodle toimii alokkaiden ilmoitustauluna ja tietopankkina palvelukseen liittyvissä asioissa.
Tulosten mukaan alokkaiden asenteet ja käyttökokemukset PVMoodleen liittyen olivat pääosin positiivisia. Osa varusmiehistä kuitenkin koki PVMoodlen hankalana ja epäselvänä. Tässä tutkimuksessa varusmiesten asenteita selittivät käsitykset PVMoodlen hyödyllisyydestä, helppokäyttöisyydestä ja mikroelokuvista. Koettua hyödyllisyyttä selittivät helppokäyttöisyys ja verkkokoulutukseen tarjottu tuki. Vuorostaan koettua helppokäyttöisyyttä selittivät koettu hyödyllisyys ja käsitykset mikroelokuvista. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, eroavatko eri koulutustaustoista tulleiden varusmiesten PVMoodleen liittyvät käsitykset toisistaan. Lukio-opintoja suorittaneet kokivat olevansa pätevämpiä PVMoodlen käyttäjiä kuin ammatillisen koulutuksen opintoja suorittaneet. Varusmiehet kertoivat katsoneensa mikroelokuvia pääasiassa siksi, että niiden katsominen oli annettu palvelustehtävänä/-käskynä. Mikroelokuvia katsottiin myös opiskelun ja ajanvietteen vuoksi. Katsomatta jättämisen syitä olivat ajanpuute, vähäinen mielenkiinto ja videoiden heikko laatu. Varusmiesten esittämät PVMoodleen liittyvät tukitarpeet ja kehitysehdotukset käsittelivät pääasiassa oppimisympäristön selkeyttä ja ohjeistusta.
Tuloksista voidaan tulkita, että PVMoodlen koetaan toimivan varusmieskoulutuksen kontekstissa. Varusmiesten vastausten perusteella verkkokoulutuksen tuella ja mikroelokuvilla on yhteys PVMoodleen kohdistuviin käsityksiin. Varusmiesten vähäisestä tuen tarpeesta huolimatta, verkkokoulutuksessa tulisi jatkossakin panostaa tuen tarjontaan ja mikroelokuvien laatuun. Lisäksi PVMoodlen opastuksessa tulisi huomioida, että lukion suorittaneet varusmiehet saattavat tarvita vähemmän tukea kuin ammatillisen koulutuksen suorittaneet. Tämän aiheen tutkimista voisi jatkaa tutkimalla varusmiesten kouluttamisesta vastaavan palkatun henkilökunnan tietoja ja taitoja hyödyntää PVMoodlea omassa työssään.