Opettajien käsityksiä painotetun opetuksen ryhmän opettamisesta
Pietarinen, Anni (2022-03-01)
Opettajien käsityksiä painotetun opetuksen ryhmän opettamisesta
Pietarinen, Anni
(01.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030922625
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030922625
Tiivistelmä
Painotetun opetuksen ryhmässä opiskellaan muutama viikkotunti yleisopetuksen luokkaa enemmän jotain tiettyä oppiainetta, esimerkiksi musiikkia, liikuntaa tai luonnontieteitä. Painotettuun opetukseen voidaan valikoida oppilaita erilaisten valintakokeiden avulla. Usein painotettuun opetukseen osallistuvat lapset tulevat korkeasti koulutetuista perheistä ja saavat keskimääräistä parempia kouluarvosanoja.
Kouluvalintoja ja painotettua opetusta on tutkittu lähinnä vanhempien näkökulmasta, vaikka luokkien oppilaspohjan rakenne vaikuttaa tiiviisti myös opettajan työhön. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, millaisia käsityksiä opettajilla on painotetun opetuksen ryhmän opettamiseen liittyen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin eläytymismenetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui 57 opettajaa, jotka eläytyivät kahteen erilaiseen kehyskertomukseen. Vastaajien tehtävänä oli eläytyä kuvitteellisen opettajakollegan kokemukseen painotetun ryhmän opettamisesta.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena havaittiin, että painotetussa opetuksessa nähdään olevan motivoituneita ja hyvin menestyviä oppilaita. Työskentely painotetun opetuksen ryhmän kanssa mielletään palkitsevaksi ja huoltajilla ajatellaan olevan opettamisen myönteiseen kokemukseen positiivinen vaikutus. Toisaalta painotetun opetuksen nähdään myös aiheuttavan opettajalle ylimääräistä työtä, ja painotetun opetuksen ryhmän koetaan joskus olevan levoton. Myös oppilaiden suorituspaineiden ja huoltajien liiallisten vaatimusten ajatellaan vaikuttavan painotetun ryhmän opetuksen mielekkyyteen negatiivisesti.
Opettajien ja muun kouluhenkilökunnan näkökulma on kouluvalintatutkimuksessa jäänyt vähälle, joten lisätutkimus olisi tarpeellista. Tässä tutkimuksessa havaittiin tiettyjä painotettuun opetukseen liittyviä käsityksiä, joita olisi hyvä tutkia lisää erilaisin tutkimusmenetelmin. Esimerkiksi opettajan käytännön työn tutkiminen erilaisten oppilaspohjan muodostamissa ryhmissä on tärkeää myös opettajasegregaation riskin tunnistamisessa sekä ehkäisyssä.
Kouluvalintoja ja painotettua opetusta on tutkittu lähinnä vanhempien näkökulmasta, vaikka luokkien oppilaspohjan rakenne vaikuttaa tiiviisti myös opettajan työhön. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, millaisia käsityksiä opettajilla on painotetun opetuksen ryhmän opettamiseen liittyen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin eläytymismenetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui 57 opettajaa, jotka eläytyivät kahteen erilaiseen kehyskertomukseen. Vastaajien tehtävänä oli eläytyä kuvitteellisen opettajakollegan kokemukseen painotetun ryhmän opettamisesta.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena havaittiin, että painotetussa opetuksessa nähdään olevan motivoituneita ja hyvin menestyviä oppilaita. Työskentely painotetun opetuksen ryhmän kanssa mielletään palkitsevaksi ja huoltajilla ajatellaan olevan opettamisen myönteiseen kokemukseen positiivinen vaikutus. Toisaalta painotetun opetuksen nähdään myös aiheuttavan opettajalle ylimääräistä työtä, ja painotetun opetuksen ryhmän koetaan joskus olevan levoton. Myös oppilaiden suorituspaineiden ja huoltajien liiallisten vaatimusten ajatellaan vaikuttavan painotetun ryhmän opetuksen mielekkyyteen negatiivisesti.
Opettajien ja muun kouluhenkilökunnan näkökulma on kouluvalintatutkimuksessa jäänyt vähälle, joten lisätutkimus olisi tarpeellista. Tässä tutkimuksessa havaittiin tiettyjä painotettuun opetukseen liittyviä käsityksiä, joita olisi hyvä tutkia lisää erilaisin tutkimusmenetelmin. Esimerkiksi opettajan käytännön työn tutkiminen erilaisten oppilaspohjan muodostamissa ryhmissä on tärkeää myös opettajasegregaation riskin tunnistamisessa sekä ehkäisyssä.