Mitä ei näe voi muuttaa ̶Yksittäistapaus-lyhytelokuvien toisin ajattelua korjaavan queer-pedagogiikan avulla
Halonen, Anni (2022-01-31)
Mitä ei näe voi muuttaa ̶Yksittäistapaus-lyhytelokuvien toisin ajattelua korjaavan queer-pedagogiikan avulla
Halonen, Anni
(31.01.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031723957
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031723957
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen, millaisiin kulttuurisiin mallitarinoihin Yksittäistapaus-kampanja ja -elokuvat osallistuvat sekä, kuinka queer-pedagogisen näkökulman avulla Yksittäistapaus-elokuvia voidaan opetustilanteessa ajatella toisin. Tutkielmassani käsittelen yläkouluille ja toiselle asteelle suunnattuja elokuvia, niiden keskustelumateriaaleja ja niiden yhteyteen linkitettyjä Ylen verkkojulkaisuja.
Tutkielmani yhdistää mediakasvatuksellista näkökulmaa ja queer-pedagogiikkaa, jotka muodostavat tutkielmani teoreettisen viitekehyksen. Keskeisimpinä käsitteinä sovellan Eve Kosofsky Sedgwickin korjaavan ja paranoidin luennan käsitteitä. Esimerkkinä paranoidista luennasta toimivat mallitarinat, joiden toistoon Yksittäistapaus-elokuvat osallistuvat. Korjaavana ymmärrän puolestaan queer-pedagogiikan mahdollistaman opetustilanteen, jossa elokuvien mallitarinoita voidaan ajatella toisin.
Elokuvien analysoinnin avulla esille nousivat mallitarinat valkoisista nuorista naisista seksuaalisen halun kohteena, heteronormatiivisuudesta ja miehistä tunteettomina ja korostetun seksuaalisina. Analyysin tulosten pohjalta tuon esille, mitä queer-pedagoginen lähtökohta käytännössä Yksittäistapaus-elokuvien kohdalla tarkoittaa ja millaisiin ongelmiin näkökulman avulla voidaan puuttua. Tutkielmani tarkoitus on vastata nykyaikaisiin pedagogisiin vaatimuksiin esittelemällä niin medialukutaitoa kehittävä kuin myös erilaisuudelle herkkä lähestymistapa, joiden avulla voidaan muodostaa tasa-arvoinen korjaava opetustilanne.
Tutkielmani yhdistää mediakasvatuksellista näkökulmaa ja queer-pedagogiikkaa, jotka muodostavat tutkielmani teoreettisen viitekehyksen. Keskeisimpinä käsitteinä sovellan Eve Kosofsky Sedgwickin korjaavan ja paranoidin luennan käsitteitä. Esimerkkinä paranoidista luennasta toimivat mallitarinat, joiden toistoon Yksittäistapaus-elokuvat osallistuvat. Korjaavana ymmärrän puolestaan queer-pedagogiikan mahdollistaman opetustilanteen, jossa elokuvien mallitarinoita voidaan ajatella toisin.
Elokuvien analysoinnin avulla esille nousivat mallitarinat valkoisista nuorista naisista seksuaalisen halun kohteena, heteronormatiivisuudesta ja miehistä tunteettomina ja korostetun seksuaalisina. Analyysin tulosten pohjalta tuon esille, mitä queer-pedagoginen lähtökohta käytännössä Yksittäistapaus-elokuvien kohdalla tarkoittaa ja millaisiin ongelmiin näkökulman avulla voidaan puuttua. Tutkielmani tarkoitus on vastata nykyaikaisiin pedagogisiin vaatimuksiin esittelemällä niin medialukutaitoa kehittävä kuin myös erilaisuudelle herkkä lähestymistapa, joiden avulla voidaan muodostaa tasa-arvoinen korjaava opetustilanne.