Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kasvun ja oppimisen tuki osana päiväkodin johtajan johtamistehtävää Kirkkonummen kunnassa

Simonsson-Raijas, Stina (2022-03-03)

Kasvun ja oppimisen tuki osana päiväkodin johtajan johtamistehtävää Kirkkonummen kunnassa

Simonsson-Raijas, Stina
(03.03.2022)
Katso/Avaa
Kasvun ja oppimisen tuki osana päiväkodin johtajan johtamistehtävää Kirkkonummen kunnassa.pdf (1.728Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032224532
Tiivistelmä
Tämä tutkimus antaa tietoa Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatuksessa työskentelevien päiväkodin
johtajien työhön liittyvästä kasvun ja oppimisen tuen kokonaisuudesta, siihen liittyvistä sisällöistä sekä
tulevaisuuden kehityskohteista. Se luo kuvan päiväkodin johtajia mietityttävistä asioista ja
kysymyksistä, jotka nousevat myös varhaiskasvatuslakimuutokseen 1.8.2022 kasvun, kehityksen ja
oppimisen tukeen liittyen.
Tutkimus tarkastelee suomalaisen varhaiskasvatuksen tukimusta, ja sen teoreettisena viitekehyksenä
toimii varhaiskasvatuksen johtamisen kontekstuaalinen malli. Mallia tarkastellaan Bronfenbrennerin
ekologisen systeemiteorian kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen
johtamisjärjestelmiin liittyen tutkittavan kunnan, Kirkkonummi, varhaiskasvatuksen hajautettua ja
jaettua johtajuutta.
Varhaiserityiskasvatukseen liittyen tutkimuksessa käydään varhaiskasvatusta ohjaavaa
varhaiskasvatuslakia, ja sen tulevia muutoksia läpi. Inkluusion ja kolmiportaisen tuen käsitteitä, lakeja,
jotka niitä määrittävät ja sisältöjä, sekä perusopetuksessa että varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen taustatutkimuksena käytetään Kirkkonummen kunnassa aiemmin tehtyä laadun arviointi
kyselytutkimusta, joka pohjautui Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tutkimukseen
varhaiskasvatuksen laadun indikaattoreiden toteutumisesta. Tästä avataan kolme keskeisintä kasvun ja
oppimisen tukeen liittyvää väitettä, joita on käytetty tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksien
pohjana.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä ryhmissä. Ryhmät
muodostuivat Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatuksessa päiväkodin johtajana toimivista
henkilöistä. Aineiston analyysi tehtiin fenomenografisen tutkimusotteen keinoin. Se jaettiin neljään
yläkategoriaan, mitkä koostuvat alakategorioista, jotka sisältävät haastattelujen esimerkkilauseita.
Tutkimus osoitti laadukkaan varhaiskasvatuksen päiväkodin johtamistyön kasvun ja oppimisen tuen
osalta olevan merkityksellistä, kun se jaetaan erityispedagogiikan asiantuntijan, varhaiskasvatuksen
erityisopettajan kanssa. Pedagogisen johtamisen lähtökohtana nähtiin yhteisesti avatut toimenkuvat ja
niiden tiedostaminen. Yhteistyön merkitys huoltajien ja varhaiskasvatusta tukevien ulkopuolisten
tahojen kanssa nähtiin tärkeänä. Selkeät rakenteet, yhteys hallintoon ja toimivat prosessit tukevat
johtamistehtävää. Sitä vaikeuttaa kouluttamaton, tiimityöhön sitoutumaton henkilöstö, pandemian
aiheuttamat henkilöstön poissaolot ja haastava lapsiaines. Muutosajattelussa korostuu riittävän ajoissa
yhteisesti jaettu tieto ja henkilöstön täydennyskoulutusten merkitys liittyen erityisesti inkluusioon ja
kolmiportaisen tuen malliin.
Tutkimuksen perusteella Kirkkonummella on hyvin kasvun ja oppimisen tuen asioista ja tulevasta
lakimuutoksesta tietoinen päiväkodin johtajien joukko, joka jakaa johtajuuttaan asiantuntijoille, ja
haluaa olla yhteisesti rakentamassa tulevaisuuden kasvun ja oppimisen tuen malleja yhteisesti.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9103]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste