Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sisäisen kommunikaation vaikutus työntekijöiden tehokkuuteen yrityskauppojen integrointivaiheessa : Haastattelututkimus Suomesta

Liitti, Leevi (2022-03-14)

Sisäisen kommunikaation vaikutus työntekijöiden tehokkuuteen yrityskauppojen integrointivaiheessa : Haastattelututkimus Suomesta

Liitti, Leevi
(14.03.2022)
Katso/Avaa
Liitti_Leevi_opinnayte.pdf (951.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032224435
Tiivistelmä
Yrityskaupat ovat jo kauan olleet suosittuja vaihtoehtoja tavoitella kasvua yhä kilpailullisemmilla
ja kansainvälisemmillä markkinoilla. Viime vuosina yrityskauppojen trendi on kääntynyt
suosimaan kotimarkkinoilla toteutettavia yrityskauppoja niiden paremman tuntemisen ja
toteutuksen helpottamisen vuoksi. Edellä mainituista syistä ja suomalaisten
yrityskauppatutkimusten vähyydestä johtuen tämä tutkimus keskittyy kotimaisiin
yrityskauppoihin. Yrityskaupat ovat suosittuja strategisia valintoja ja onnistuessaan niillä voidaan
saavuttaa nopeaa kasvua. Niitä käytetään varsinkin tilanteissa, joissa muiden kasvustrategioiden
ei nähdä tuottavan yhtä hyviä tuloksia tai tulokset eivät ole muilla keinoin saavutettavissa riittävän
nopeasti. Yrityskaupat ovat kuitenkin haastavia toteuttaa ja monien arvioiden mukaan yli 50
prosenttia yrityskaupoista epäonnistuu.
Yrityskauppaprosessit ovat tavallisesti pitkiä ja niihin kuuluu monta vaihetta, joten suuri
epäonnistumisten määrä voi aiheutua monista eri tekijöistä. Sisäinen kommunikaatio on yksi
näistä tekijöistä, joilla on todettu olevan suuri vaikutus onnistumisen kannalta. Sisäinen
kommunikaatio vaikuttaa yrityskaupassa moniin organisaation jäseniin ja sen vaikutukset
ulottuvat myös ulkopuolisiin sidosryhmiin. Varsinkin organisaation henkilöstölle sisäinen
kommunikaatio on ensiarvoisen tärkeää. Hyvin suunnitellun ja toteutetun
yrityskauppakommunikaation avulla voidaan vaikuttaa työntekijöiden asenteisiin yrityskauppaa
kohtaan sekä yrityskaupan jälkeiseen työnteon tehokkuuteen ja motivaatioon. Huonon
kommunikaation seurauksena työntekijät saattavat vastustaa yrityskauppaa ja heidän halunsa
työskennellä organisaatiolle laskee. Hyvin onnistuneella kommunikaatiolla työntekijöiden
tehokkuuteen voidaan vaikuttaa positiivisesti ja työntekijöiden kokiessa yrityskaupan olevan
mahdollisuuksia lisäävä heidän asenteensa yrityskauppaa kohtaan ovat yleensä positiivisempia.
Tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten suomalaisissa yrityskaupoissa sisäinen kommunikaatio
on järjestetty ja kuinka siinä on onnistuttu. Tämän lisäksi tutkielmassa kartoitetaan, miten
yrityskauppa on vaikuttanut työntekijöiden tehokkuuteen ja motivaatioon sekä millaisessa
roolissa sisäinen kommunikaatio on ollut koetuissa tehokkuuden ja motivaation muutoksissa.
Tutkielman empiirinen aineisto koostuu puolistrukturoituina teemahaastatteluina kerätystä
materiaalista. Haastatteluihin osallistui 13 henkilöä seitsemästä erillisestä yrityskaupasta.
Haastateltavia oli yritysten operatiivisen tason työntekijöistä väliesihenkilöihin ja yrityskaupan
toteuttaneisiin johtajiin.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että suomalaiset työntekijät kokevat rehellisyyden ja
avoimuuden olevan tärkeimpiä tekijöitä yrityskauppojen sisäisessä kommunikaatiossa.
Negatiivisten asioiden kommunikoinnin rehellisyydessä ja avoimuudessa on suomalaisten
yrityskauppojen osalta ongelmia ja negatiivisia asioita pyritään välttämään. Haastatteluiden
perusteella voidaan myös sanoa, että sisäisellä kommunikaatiolla on vaikutuksia työntekijöiden
tehokkuuteen sekä motivaatioon ja tämä yhteys on tunnistettu hyvin ja se on vahva.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4879]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste