Alakouluikäisten lukuharrastus ja siihen motivoiminen luokanopettajien näkökulmasta
Tiistola, Emilia; Salmi, Krista (2022-03-08)
Alakouluikäisten lukuharrastus ja siihen motivoiminen luokanopettajien näkökulmasta
Tiistola, Emilia
Salmi, Krista
(08.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032425064
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032425064
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä lasten lukuharrastuksesta ja siihen motivoimisesta. Lukumotivoinnin menetelmiä on runsaasti erilaisia, mutta niiden laajan kirjon vuoksi on kuitenkin vaikea hahmottaa, mitkä keinoista ovat tehokkaimpia tavallisen kouluarjen keskellä. Tutkimuksessa selvitettiin, onko luokanopettajan omilla lukutottumuksilla yhteyttä lasten lukuharrastukseen motivoimiseen, mitä lukumotivoinnin menetelmiä he käyttävät lukumotivoinnissa, mitkä lukumotivoinnin menetelmät he kokevat tehokkaimmiksi sekä millaisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät lukuharrastukseen motivoinnissa, kun otetaan huomioon oppilaan asenne, lukutaito ja sukupuoli.
Aineisto (N = 53) kerättiin joulukuussa 2021 Webropol-kyselylomakkeella luokanopettajille jaetun avoimen nettilinkin kautta, jota jaettiin muun muassa Facebook-ryhmissä. Tutkimus perustuu sekä kvantitatiiviseen että kvalitatiiviseen lähestymistapaan. Aineiston kvantitatiivista osuutta analysoitiin IBM SPSS Statistics-ohjelman Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla sekä tulosten tilastollinen merkitsevyys testattiin laskemalla muuttujille Cronbachin alfa -arvot. Lisäksi on käytetty Webropol 3.0 -ohjelman tuottamia tilastoja ja pylväsdiagrammeja tulosten raportoinnin tukena. Tutkimuksen aineiston kvalitatiivista osuutta on analysoitu sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen teemoittelua.
Tulosten mukaan opettajan omilla lukutottumuksilla ei ollut vaikutusta lasten lukuharrastuksen tärkeänä pitämiseen tai siihen motivoimiseen. Luokanopettajien suosituimpia lukumotivoinnin menetelmiä olivat oppilaille ääneen lukeminen, lukutunnit sekä pulpettikirjat. Tehokkaimmiksi menetelmiksi vastattiin oppilaille ääneen lukeminen, kirjastokäynnit, monipuolinen kirjatarjonta, lukutunnit ja lukemisen säännöllisyys. Kun otetaan huomioon oppilaan asenne, lukutaito tai sukupuoli, luokanopettajien mukaan yksi tärkeimmistä lukuharrastukseen motivoimisen menetelmistä on oppilaan kiinnostuksen kohteiden huomioiminen.
Aineisto (N = 53) kerättiin joulukuussa 2021 Webropol-kyselylomakkeella luokanopettajille jaetun avoimen nettilinkin kautta, jota jaettiin muun muassa Facebook-ryhmissä. Tutkimus perustuu sekä kvantitatiiviseen että kvalitatiiviseen lähestymistapaan. Aineiston kvantitatiivista osuutta analysoitiin IBM SPSS Statistics-ohjelman Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla sekä tulosten tilastollinen merkitsevyys testattiin laskemalla muuttujille Cronbachin alfa -arvot. Lisäksi on käytetty Webropol 3.0 -ohjelman tuottamia tilastoja ja pylväsdiagrammeja tulosten raportoinnin tukena. Tutkimuksen aineiston kvalitatiivista osuutta on analysoitu sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen teemoittelua.
Tulosten mukaan opettajan omilla lukutottumuksilla ei ollut vaikutusta lasten lukuharrastuksen tärkeänä pitämiseen tai siihen motivoimiseen. Luokanopettajien suosituimpia lukumotivoinnin menetelmiä olivat oppilaille ääneen lukeminen, lukutunnit sekä pulpettikirjat. Tehokkaimmiksi menetelmiksi vastattiin oppilaille ääneen lukeminen, kirjastokäynnit, monipuolinen kirjatarjonta, lukutunnit ja lukemisen säännöllisyys. Kun otetaan huomioon oppilaan asenne, lukutaito tai sukupuoli, luokanopettajien mukaan yksi tärkeimmistä lukuharrastukseen motivoimisen menetelmistä on oppilaan kiinnostuksen kohteiden huomioiminen.