Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alakoulun opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen vaikutuksista ammatilliseen kehittymiseen

Ranta, Anna-Sofia; Stenroos, Anu (2022-03-07)

Alakoulun opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen vaikutuksista ammatilliseen kehittymiseen

Ranta, Anna-Sofia
Stenroos, Anu
(07.03.2022)
Katso/Avaa
Ranta_Anna-Sofia_Stenroos_Anu_opinnayte.pdf (516.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032925804
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen vaikutuksista ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisopettajuuden kokemuksista olimme kiinnostuneita löytämään työtavan tuomia etuja ja haasteita opettajalle. Aiemmat tutkimukset osoittavat yhteistyöllä olevan suuri merkitys työssä kehittymiselle. Yhteisopettajuuden mahdollistaman yhteistyön ansiosta opettajilla on mahdollisuus saada ja antaa palautetta työskentelystä, sekä saada toinen näkökulma oman työn reflektointiin. Sekä palaute, että oman työskentelyn reflektointi ovat merkittävässä osassa työssä kehittymisessä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen kohteina olevan erään suomalaisen alakoulun opettajat vastasivat avoimeen kyselylomakkeeseen verkossa Webropolin kautta. Kyselylomake luotiin tätä tutkimusta varten. Vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksessa selvisi että, yhteisopettajuuden edut ja haasteet liittyivät arjen käytänteisiin, oppilaan etuun ja tiimin vaikutukseen. Opettajat näkivät yhteisopettajuudessa sekä hyviä, että huonoja puolia. Hyviä puolia kuitenkin painotettiin enemmän. Opettajien enemmistö koki opettajuutensa kehittyvän yhteisopettajuutta käytettäessä. Opettajien ammatilliseen kehittymiseen vaikutti toisten opettajien kokemukset ja tieto, sekä oman käyttötiedon tiedostaminen ja avaaminen itselle. Tutkimuksen tulosten perusteella jatkossa toimivaa yhteisopettajuuden toimintamallia tulisi rakentaa esihenkilön ja opettajien yhteistyössä. Esihenkilö voi mahdollistaa toimivan yhteisopettajuuden huomioimalla sen esimerkiksi lukujärjestys- ja tilasuunnittelussa. Opettajilla tulisi myös olla päätäntävaltaa yhteisopettajuuden määrästä ja tiimistä, jossa sitä toteutetaan. Lisäksi kouluissa tulisi panostaa riittävän koulutuksen tarjoamiseen, jotta opettajilla olisi riittävät tiedot ja taidot yhteisopettajuudesta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4897]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste