Pysähdytään vahvuuksien äärelle : Laadullinen tapaustutkimus opettajien toteuttamasta positiivisesta pedagogiikasta esiopetuksessa ja alakoulussa
Rantanen, Anna (2022-02-25)
Pysähdytään vahvuuksien äärelle : Laadullinen tapaustutkimus opettajien toteuttamasta positiivisesta pedagogiikasta esiopetuksessa ja alakoulussa
Rantanen, Anna
(25.02.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727648
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727648
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee positiivisen pedagogiikan taustalla olevia teorioita ja tutkimuksen kohteena olevien opettajien käsityksiä positiivisesta pedagogiikasta ja sen toteuttamisesta esiopetuksessa ja alakoulussa. Positiivinen pedagogiikka on pedagoginen suuntaus, jonka taustateoriana toimii positiivinen psykologia. Positiivisen pedagogiikan tarkoituksena koulumaailmassa on tuoda esiin hyvinvoinnin merkitys yhtä tärkeänä tavoitteena, kuin oppiminen. Positiivinen pedagogiikka mahdollistaa opettajan keskittymisen sellaisiin tekijöihin, jotka lisäävät oppilaan hyvinvointia ja oppimista - positiivisessa pedagogiikassa keskitytään oppilaan vahvuuksiin ja myönteisiin kokemuksiin. Tässä tapaustutkimuksessa selvitetään, miten opettajat käsittävät positiivisen pedagogiikan ja miten he sitä käytännössä toteuttavat. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisia käsityksiä opettajilla oli siitä, miten oppilaan vahvuuksia huomioitiin opetuksen arjessa sekä millaisia opetusmenetelmiä opettajat käyttivät toteuttaessaan positiivista pedagogiikkaa ja ratkaisukeskeistä arviointia.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusta ohjasi fenomenografinen tutkimusote. Tapaustutkimus valittiin, sillä tavoitteena oli tutkia opettajien henkilökohtaisia käsityksiä ja kokemuksia positiiviseen pedagogiikkaan liittyen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä opettajalta, joista kaksi toimi esikoulun opettajana ja kaksi alakoulun opettajana. Aineisto analysoitiin fenomenografisen aineiston analyysin mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajien käsityksien mukaan oppilaan hyvinvointia ja oppimista voitiin edistää luomalla positiivisia oppimiskokemuksia. Oppimiskokemuksissa painotettiin oppilaan vahvuuksia ja niiden tietoista tunnistamista. Oppimista edistettiin myönteisessä toimintakulttuurissa, jossa vallitsi turvallinen ja avoin ilmapiiri. Myönteinen ilmapiiri sai aikaan toivottuja oppimistuloksia sekä se edisti oppilaan hyvinvointia. Arvioinnissa huomioitiin oppilaan yksilölliset tarpeet ja arviointia toteutettiin ratkaisukeskeisesti antamalla myönteistä, kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta. Fenomenografisen analyysin pohjalta yhteenvetona saadut päätulos-kategoriat kuvaavat tutkimuksen kohteena olleiden opettajien käsityksiä positiivisen pedagogiikan onnistuneen toteuttamisen keskeisistä elementeistä, joita olivat a) positiiviset oppimiskokemukset ja oppilaan hyvinvointi, b) myönteinen toimintakulttuuri sekä c) oppilaan yksilölliset tarpeet ja arviointi.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusta ohjasi fenomenografinen tutkimusote. Tapaustutkimus valittiin, sillä tavoitteena oli tutkia opettajien henkilökohtaisia käsityksiä ja kokemuksia positiiviseen pedagogiikkaan liittyen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä opettajalta, joista kaksi toimi esikoulun opettajana ja kaksi alakoulun opettajana. Aineisto analysoitiin fenomenografisen aineiston analyysin mukaisesti.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajien käsityksien mukaan oppilaan hyvinvointia ja oppimista voitiin edistää luomalla positiivisia oppimiskokemuksia. Oppimiskokemuksissa painotettiin oppilaan vahvuuksia ja niiden tietoista tunnistamista. Oppimista edistettiin myönteisessä toimintakulttuurissa, jossa vallitsi turvallinen ja avoin ilmapiiri. Myönteinen ilmapiiri sai aikaan toivottuja oppimistuloksia sekä se edisti oppilaan hyvinvointia. Arvioinnissa huomioitiin oppilaan yksilölliset tarpeet ja arviointia toteutettiin ratkaisukeskeisesti antamalla myönteistä, kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta. Fenomenografisen analyysin pohjalta yhteenvetona saadut päätulos-kategoriat kuvaavat tutkimuksen kohteena olleiden opettajien käsityksiä positiivisen pedagogiikan onnistuneen toteuttamisen keskeisistä elementeistä, joita olivat a) positiiviset oppimiskokemukset ja oppilaan hyvinvointi, b) myönteinen toimintakulttuuri sekä c) oppilaan yksilölliset tarpeet ja arviointi.