Kahden maakunnan musiikkikulttuuriset diskurssit alkuopetuksen musiikkia ohjaavissa asiakirjoissa
Koski-Lammi, Eero (2022-03-22)
Kahden maakunnan musiikkikulttuuriset diskurssit alkuopetuksen musiikkia ohjaavissa asiakirjoissa
Koski-Lammi, Eero
(22.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727581
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727581
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten Etelä-Pohjanmaan ja Satakunnan kaupunkien paikallisten opetussuunnitelmien ja kulttuurikasvatussuunnitelmien välinen puhe musiikkikulttuurista ja kulttuuriperinnöstä tulivat näkyviksi paikallisissa ja alueellisissa asiakirjoissa sekä mitkä olivat näiden asiakirjojen keskeiset diskurssit. Diskursseja tutkittiin lisäksi maakunnallisten painotusten sekä kulttuurisen puheen näkökulmasta. Näitä tavoitteita lähestyttiin tutkimalla paikallisia ja maakunnallisia opetussuunnitelmia sekä kaupunkien kulttuurikasvatussuunnitelmia.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä toimi diskurssianalyysi, jonka avulla pyrittiin selvittämään paikallisten opetussuunnitelmien ja kulttuurikasvatussuunnitelmien eroja ja yhtäläisyyksiä sekä painotuksia diskurssien avulla. Tarkennettu tutkimusnäkökulma oli ranskalainen traditio ja rationalistinen diskurssianalyysi. Osaksi tutkimuksen viitekehystä luotiin oma diskurssianalyysin näkökulma, kulttuurinen puhe, joka toimi osana aineiston analyysia. Tutkimuksen aineisto koostui kolmen Etelä-Pohjanmaan ja kolmen Satakunnan maakunnan kaupungin opetussuunnitelmista ja kulttuurikasvatussuunnitelmista sekä valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että mitä kattavammin kaupungit ja kunnat olivat avanneet kulttuurikasvatussuunnitelmansa, sitä todennäköisemmin ja helpommin ne olivat kytkettävissä opetussuunnitelmiin. Musiikillinen kulttuuriperintö välittyi kaikilla kaupungeilla erityisesti paikallisen konserttikulttuurin tuomisella osaksi opetusta. Diskurssien painottuminen tietyssä maakunnassa ei ollut vahvasti tulkittavissa. Kuitenkin yhdessä maakuntia tarkasteltaessa draaman ja konsertin diskurssit olivat vahvoja. Kulttuurinen puhe välittyi aineistosta erityisesti mainittujen yhteistyötahojen kautta.
Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä toimi diskurssianalyysi, jonka avulla pyrittiin selvittämään paikallisten opetussuunnitelmien ja kulttuurikasvatussuunnitelmien eroja ja yhtäläisyyksiä sekä painotuksia diskurssien avulla. Tarkennettu tutkimusnäkökulma oli ranskalainen traditio ja rationalistinen diskurssianalyysi. Osaksi tutkimuksen viitekehystä luotiin oma diskurssianalyysin näkökulma, kulttuurinen puhe, joka toimi osana aineiston analyysia. Tutkimuksen aineisto koostui kolmen Etelä-Pohjanmaan ja kolmen Satakunnan maakunnan kaupungin opetussuunnitelmista ja kulttuurikasvatussuunnitelmista sekä valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että mitä kattavammin kaupungit ja kunnat olivat avanneet kulttuurikasvatussuunnitelmansa, sitä todennäköisemmin ja helpommin ne olivat kytkettävissä opetussuunnitelmiin. Musiikillinen kulttuuriperintö välittyi kaikilla kaupungeilla erityisesti paikallisen konserttikulttuurin tuomisella osaksi opetusta. Diskurssien painottuminen tietyssä maakunnassa ei ollut vahvasti tulkittavissa. Kuitenkin yhdessä maakuntia tarkasteltaessa draaman ja konsertin diskurssit olivat vahvoja. Kulttuurinen puhe välittyi aineistosta erityisesti mainittujen yhteistyötahojen kautta.