Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käsityötä opettavien opettajien aineenhallinnallisten taitojen kehittäminen vapaa-ajalla

Salo, Lauri (2022-03-07)

Käsityötä opettavien opettajien aineenhallinnallisten taitojen kehittäminen vapaa-ajalla

Salo, Lauri
(07.03.2022)
Katso/Avaa
Salo_Lauri_opinnayte.pdf (1.041Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727532
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin käsityötä opettavien opettajien kokemaa aineenhallinnallista osaamista ja käsityöharrastuksen yhteyttä siihen. Käsityötä opettavan opettajan aineenhallinnallinen osaaminen on äärimmäisen tärkeää koulukäsityössä ja oppilaan taitojen oppimisen ohjaamisessa. Opettajan tulisi toimia elinikäisenä oppijana ja kehittää itseään jatkuvasti.
Tutkimus on määrällinen tutkimus, mikä sisältää myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Facebook -ryhmistä. Kysely julkaistiin viiteen Facebook-ryhmään, joissa on käsityötä opettavia opettajia. Tutkimukseen vastasi 187 käsityötä opettavaa opettajaa. Alakoulussa opettavia opettajia oli 63 % (n=117) vastaajista, yläkoulussa opettavia opettajia oli 10 % (n=18) ja 28 % (n=52) vastaajista opetti sekä yläkoulussa että alakoulussa. Teknistä käsityötä opettavia opettajia oli 22 % (n=41), tekstiilityötä opetti 57 % (n=57) vastaajista ja molempia käsityön
osa-alueita opetti 21 % (n=40).
Tutkimustulosten perusteella opettajat harrastivat aktiivisesti käsitöiden tekemistä ja seurasivat käsitöihin liittyvää sisältöä. Tutkimukseen osallistuneista käsityötä opettavista opettajista 92 % (n=172) ilmoitti harrastavansa käsitöitä. Käsityötä harrastavista opettajista 71 % (n=132) teki käsitöitä viikoittain tai useammin.
Tutkimus osoitti, että käsityötä opettaneet opettajat kokivat aineenhallintansa vahvaksi. Käsitöitä opettavat opettajat arvioivat kuinka hyvin hallitsevat opettamansa käsityön osa-alueen tekniikat ja sisällöt asteikolla 1-7, jossa 1=Todella heikosti 7=Erinomaisesti. Tekstiilikäsitöitä opettavat opettajat arvioivat hallitsevansa tekstiilikäsityön tekniikat ja sisällöt keskimääräisesti 5.86, kun taas vastaava arvo teknisen käsityön opettajilta teknisen käsityön tekniikoiden ja sisältöjen osalta oli 5.01.
Käsityötä opettavien opettajien käsityöharrastuneisuus ja käsityöharrastuneisuuden aktiivisuus, työkokemus, ikä ja muodollinen pätevyys ovat yhteydessä koetun aineenhallinnallisen osaamisen tasoon. Tähän tutkimukseen osallistuneet henkilöt harrastivat käsitöitä yhtä paljon sukupuolesta riippumatta. Naisilla harrastaminen oli kuitenkin miehiä aktiivisempaa. Vanhemmat ihmiset harrastivat nuorempia useammin käsitöitä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4897]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste