PATRIOTISMIA ADAPTAATION KEINOIN: BRITTILÄISEN POPULAARI- JA KORKEAKULTTUURIN ILMENEMINEN HEAVY METAL -YHTYE IRON MAIDENIN TUOTANNOSSA 1982–1984
Mikkola, Toni (2022-03-16)
PATRIOTISMIA ADAPTAATION KEINOIN: BRITTILÄISEN POPULAARI- JA KORKEAKULTTUURIN ILMENEMINEN HEAVY METAL -YHTYE IRON MAIDENIN TUOTANNOSSA 1982–1984
Mikkola, Toni
(16.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040827932
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040827932
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitän, miten brittiläinen populaari- ja korkeakulttuuri heijastuu metalliyhtye
Iron Maidenin tuotannossa vuosien 1982–1984 aikana. Lisäksi avaan syitä kyseisen ilmiön taustalla ja osoitan
yhtyeen harjoittavan patriotismia adaptoimalla brittiläisiä populaari- ja korkeakulttuurisia teoksia
musiikkiinsa. Tutkimusmenetelminä ovat musiikinhistorian tutkimus ja populaarimusiikin tutkimus; pääpaino
populaarimusiikin viitekehyksessä tapahtuvassa adaptaatiotutkimuksessa.
Tutkimukseni aineistoon lukeutuu neljä musiikkikappaletta: “The Prisoner” (1982), ”The Trooper” (1983),
”Where Eagles Dare” (1983) ja ”Rime of the Ancient Mariner” (1984). Aluksi avaan 1970-luvun heavy metal
-genreä eli niin sanottua alkuperäistä heavy metallia, jonka jälkeen paneudun new wave of British heavy metal
-genreen ruotien läpi sen ominaisimpia piirteitä. Apuna käytän Gerd Bayerin teosta Heavy metal music in
Britain (2009) ja Deena Weinsteinin teosta Heavy metal: the music and its culture (2000). Myös romantiikan
aikakauden perintö on merkittävässä roolissa rockmusiikista puhuttaessa ja tätä seikkaa avaan käyttäen apuna
Robert Pattisonin teosta The triumph of vulgarity – rock music in the mirror of romanticism (1987).
Patriotismi toteutuu tutkimukseni kohteina olevien kappaleiden kohdalla kolmella eri tavalla: Ensinnäkin
kappaleet ovat saaneet inspiraationsa brittiläisen populaari- tai korkeakulttuurin teoksista ollen adaptaatioita
näistä kyseisistä teoksista. Toiseksi kappaleiden tematiikka on jatkumoa 1960–1970-lukujen metalli- ja
rockyhtyeiden laulujen tematiikoille, jotka ovat myös vahvasti kytköksissä Isoon-Britanniaan ja
brittiläisyyteen. Kappaleista on myös poimittavissa romantiikan aikaudelle tyypillisiä vaikutteita, kuten
tunteiden kuvaus ja eeppisyys, jotka toimivat osana eräänlaista rockestetiikkaa.
Lopputuloksena voidaan todeta, että Iron Maiden harjoittaa adaptaatioita musiikissaan, ja kyseiset adaptaatiot
ovat jäljitettävissä brittiläisiin teoksiin ja kulttuuriin. Tämänkaltainen adaptaatioiden harjoittaminen voidaan
mieltää patriotismiksi eli kotimaan saavutusten ja historian jalustalle nostamiseksi.
Iron Maidenin tuotannossa vuosien 1982–1984 aikana. Lisäksi avaan syitä kyseisen ilmiön taustalla ja osoitan
yhtyeen harjoittavan patriotismia adaptoimalla brittiläisiä populaari- ja korkeakulttuurisia teoksia
musiikkiinsa. Tutkimusmenetelminä ovat musiikinhistorian tutkimus ja populaarimusiikin tutkimus; pääpaino
populaarimusiikin viitekehyksessä tapahtuvassa adaptaatiotutkimuksessa.
Tutkimukseni aineistoon lukeutuu neljä musiikkikappaletta: “The Prisoner” (1982), ”The Trooper” (1983),
”Where Eagles Dare” (1983) ja ”Rime of the Ancient Mariner” (1984). Aluksi avaan 1970-luvun heavy metal
-genreä eli niin sanottua alkuperäistä heavy metallia, jonka jälkeen paneudun new wave of British heavy metal
-genreen ruotien läpi sen ominaisimpia piirteitä. Apuna käytän Gerd Bayerin teosta Heavy metal music in
Britain (2009) ja Deena Weinsteinin teosta Heavy metal: the music and its culture (2000). Myös romantiikan
aikakauden perintö on merkittävässä roolissa rockmusiikista puhuttaessa ja tätä seikkaa avaan käyttäen apuna
Robert Pattisonin teosta The triumph of vulgarity – rock music in the mirror of romanticism (1987).
Patriotismi toteutuu tutkimukseni kohteina olevien kappaleiden kohdalla kolmella eri tavalla: Ensinnäkin
kappaleet ovat saaneet inspiraationsa brittiläisen populaari- tai korkeakulttuurin teoksista ollen adaptaatioita
näistä kyseisistä teoksista. Toiseksi kappaleiden tematiikka on jatkumoa 1960–1970-lukujen metalli- ja
rockyhtyeiden laulujen tematiikoille, jotka ovat myös vahvasti kytköksissä Isoon-Britanniaan ja
brittiläisyyteen. Kappaleista on myös poimittavissa romantiikan aikaudelle tyypillisiä vaikutteita, kuten
tunteiden kuvaus ja eeppisyys, jotka toimivat osana eräänlaista rockestetiikkaa.
Lopputuloksena voidaan todeta, että Iron Maiden harjoittaa adaptaatioita musiikissaan, ja kyseiset adaptaatiot
ovat jäljitettävissä brittiläisiin teoksiin ja kulttuuriin. Tämänkaltainen adaptaatioiden harjoittaminen voidaan
mieltää patriotismiksi eli kotimaan saavutusten ja historian jalustalle nostamiseksi.