Oppilaiden ja huoltajien käsityksiä osallisuudesta : Miten oppilaat ja huoltajat kuvailevat oppilaan osallisuutta PIQ-kyselylomakkeessa ja haastatteluissa?
Kaasinen, Susanna; Hautamäki, Emilia (2022-03-29)
Oppilaiden ja huoltajien käsityksiä osallisuudesta : Miten oppilaat ja huoltajat kuvailevat oppilaan osallisuutta PIQ-kyselylomakkeessa ja haastatteluissa?
Kaasinen, Susanna
Hautamäki, Emilia
(29.03.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041929547
Tiivistelmä
Laajempi inkluusiokäsitys pyrkii kaikkien oppilaiden yhdenvertaisuuteen taustasta riippumatta. Inklusiivisten käytäntöjen on todettu hyödyttävän kaikkia oppilaita tuen tarpeesta huolimatta. Aiemmissa tutkimuksissa oppilaiden ja huoltajien käsityksiä on tutkittu inkluusioon liittyen vähemmän. Oppilaiden sosiaalisten taitojen puutteen on todettu vaikuttavan sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Sen vuoksi luokan ilmapiirin tulisi olla yhteistä toimintaa ja vuorovaikutusta tukeva. Kuuluvuuden tunnetta edistävät positiiviset vertaissuhteet. Marginalisaatio tai kiusaaminen ovat yleisempiä erityisen tuen tarpeisilla lapsilla. Marginalisaatio voi näyttäytyä opettajalle hyvin eri tavalla kuin oppilaalle. Oppilaat suhtautuvat yleisesti eri oppiaineisiin positiivisesti ja jakavat niistä myönteisiä oppimiskokemuksia.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden ja huoltajien käsityksiä osallisuudesta. Tutkimuksessa tutkittiin, minkälaisia asioita he kuvailivat tukevan oppilaan osallisuutta luokassa. Lisäksi selvittiin, miten heidän mukaansa ulossulkeminen ja kiusaaminen näkyivät koulussa. Viimeisenä tutkittiin oppilaan saamaa tukea ja sen vaikutusta oppilaan koulussa pärjäämiseen.
Aineisto kerättiin mixed methods -tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistui 10 oppilas-huoltaja paria, jotka vastasivat ensin The Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ) -kyselyyn ja osallistuivat sen jälkeen puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Yhteen haastatteluun osallistui muista poiketen oppilas ja molemmat huoltajat. Haastattelun aineisto analysoitiin fenomenografiaa käyttämällä. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiiin kyselyn ja haastattelun sekä oppilaiden ja vanhempien vastauksia.
Tutkimuksen tuloksista luotiin jaottelu, josta ilmeni, että oppilaan osallisuuden tukemiseen vaikuttavat oppilaan kaverisuhteet, oppilaan luokan ilmapiiri ja kiusaamiseen puuttuminen koulussa. Ulossulkemiseen ja kiusaamiseen koulussa vaikuttavat kiusaamisen kokeminen sekä kiusaaminen ja ulossulkeminen yleisesti koulussa. Koulussa suoriutumisen tukemiseen vaikuttavat koulussa suoriutuminen ja oppilaan saama tuki. Tutkimuksessa havaittiin, että huoltajat kuvailivat oppilaita laajemmin vastauksia haastattelukysymyksiin. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että osa huoltajista eivät olleet tietoisia koulussa tapahtuvasta ulossulkemisesta tai oppilaan oppimista häiritsevästä tekijästä.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden ja huoltajien käsityksiä osallisuudesta. Tutkimuksessa tutkittiin, minkälaisia asioita he kuvailivat tukevan oppilaan osallisuutta luokassa. Lisäksi selvittiin, miten heidän mukaansa ulossulkeminen ja kiusaaminen näkyivät koulussa. Viimeisenä tutkittiin oppilaan saamaa tukea ja sen vaikutusta oppilaan koulussa pärjäämiseen.
Aineisto kerättiin mixed methods -tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistui 10 oppilas-huoltaja paria, jotka vastasivat ensin The Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ) -kyselyyn ja osallistuivat sen jälkeen puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Yhteen haastatteluun osallistui muista poiketen oppilas ja molemmat huoltajat. Haastattelun aineisto analysoitiin fenomenografiaa käyttämällä. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiiin kyselyn ja haastattelun sekä oppilaiden ja vanhempien vastauksia.
Tutkimuksen tuloksista luotiin jaottelu, josta ilmeni, että oppilaan osallisuuden tukemiseen vaikuttavat oppilaan kaverisuhteet, oppilaan luokan ilmapiiri ja kiusaamiseen puuttuminen koulussa. Ulossulkemiseen ja kiusaamiseen koulussa vaikuttavat kiusaamisen kokeminen sekä kiusaaminen ja ulossulkeminen yleisesti koulussa. Koulussa suoriutumisen tukemiseen vaikuttavat koulussa suoriutuminen ja oppilaan saama tuki. Tutkimuksessa havaittiin, että huoltajat kuvailivat oppilaita laajemmin vastauksia haastattelukysymyksiin. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että osa huoltajista eivät olleet tietoisia koulussa tapahtuvasta ulossulkemisesta tai oppilaan oppimista häiritsevästä tekijästä.