Noviisiopettajien kokemuksia alakoulun käsityön opetukseen tarvittavista valmiuksista
Isokyykö, Anni; Saarinen, Erkka (2022-04-12)
Noviisiopettajien kokemuksia alakoulun käsityön opetukseen tarvittavista valmiuksista
Isokyykö, Anni
Saarinen, Erkka
(12.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630638
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042630638
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää noviisiopettajien kokemuksia käsityön opetuksessa vaadittavista valmiuksista. Tutkimuksessa selvitämme, miten noviisiopettajat määrittelevät valmius sanan ja mitä valmiuksia he kokevat käsityön opettamisessa tarvitsevan. Tutkimuksessa tutkittava käsityön opettaminen on rajattu alakoulun vuosiluokille 3–6.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta, jossa käydään läpi tutkimukselle keskeistä teoriataustaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastatellen viittä (n=5) noviisiopettajaa. Haastattelu on toteutettu teemahaastatteluna ja haastateltavat ovat teemarungon pohjalta saaneet avoimesti kertoa omia kokemuksiaan tutkittavasta aiheesta. Tutkimusote on fenomenologinen ja tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan kokemukset tarvittavista valmiuksista liittyivät kaikki jollakin tapaa opetuksen toteutukseen. Esille tuli selkeästi opettajan oma aineenhallinnallinen taito ja kiinnostus käsitöitä kohtaan, jotta käsityön opetusta voi toteuttaa laadukkaasti. Tämän lisäksi tärkeitä valmiuksia haastateltavien mielestä olivat työturvallisuus, opetussuunnitelman tuntemus ja sen käyttö, sekä oppilastöiden soveltuvuus ja niiden muokkaaminen ikätasoille sopiviksi. Tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne lisäävät tietoa noviisiopettajien kokemuksista käsityön opetuksen kontekstissa työuran alussa.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kolmesta pääluvusta, jossa käydään läpi tutkimukselle keskeistä teoriataustaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastatellen viittä (n=5) noviisiopettajaa. Haastattelu on toteutettu teemahaastatteluna ja haastateltavat ovat teemarungon pohjalta saaneet avoimesti kertoa omia kokemuksiaan tutkittavasta aiheesta. Tutkimusote on fenomenologinen ja tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan kokemukset tarvittavista valmiuksista liittyivät kaikki jollakin tapaa opetuksen toteutukseen. Esille tuli selkeästi opettajan oma aineenhallinnallinen taito ja kiinnostus käsitöitä kohtaan, jotta käsityön opetusta voi toteuttaa laadukkaasti. Tämän lisäksi tärkeitä valmiuksia haastateltavien mielestä olivat työturvallisuus, opetussuunnitelman tuntemus ja sen käyttö, sekä oppilastöiden soveltuvuus ja niiden muokkaaminen ikätasoille sopiviksi. Tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne lisäävät tietoa noviisiopettajien kokemuksista käsityön opetuksen kontekstissa työuran alussa.