Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokema empatia VR-simulaatiopelissä

Mattsson, Katri (2022-04-05)

Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokema empatia VR-simulaatiopelissä

Mattsson, Katri
(05.04.2022)
Katso/Avaa
Mattsson_Katri_opinnayte.pdf (1022.Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831122
Tiivistelmä
Empatia on tärkeä osa hoitotyötä ja hoitajan empaattisuudella voidaan lisätä potilaan hyvinvointia.
Empatiaa on mahdollista oppia ja sitä on tärkeää opettaa sairaanhoitajaopiskelijoille. Empatian
oppimisessa pedagogisena menetelmänä on käytetty myös simulaatioita. Lisäksi kiinnostus
virtuaalimaailmassa simuloituja tilanteita kohtaan on lisääntynyt hoitotyön koulutuksen kontekstissa.
Virtuaalimaailmassa simuloituja tilanteita kutsutaan virtuaalitodellisuudeksi (VR). Tutkimuksen
tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemaa empatiaa VR-simulaatiopelissä.
Tutkimus on osa laajempaa tutkimusta, jonka tavoitteena on kehittää immersiivistä teknologiaa
hyödyntäviä menetelmiä hoitotyön koulutukseen sekä selvittää niiden vaikutusta opiskelijoiden
osaamiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmannen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijoilta (n=20) kolmesta
ammattikorkeakoulusta toukokuun 2021 ja tammikuun 2022 välisenä aikana. Aineistonkeruu koostui
yksilöhaastatteluista, joita edelsi yksinpelaaminen. Tutkimuksessa käytettiin peliä, joka on kehitetty
kliinisen päätöksenteon harjoitteluun. Pelissä hoidetaan virtuaalipotilasta cABCDE -työkalua ja
NEWS-pisteytysjärjestelmää hyödyntäen. Yksilöhaastattelut toteutettiin käyttämällä puolistrukturoitua
menetelmää, jossa kysyttiin potilastilanteen herättämistä tunteista, virtuaalipotilaan tunteiden
tunnistamisesta, virtuaalipotilaan tunteisiin vastaamisesta ja empatian oppimisesta potilastilanteessa.
Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat skenaarion herättäminä tunteina muun muassa empaattista huolta ja
tekniikkaan ja virtuaaliympäristöön liittyvinä tunteina muun muassa epävarmuutta ja
kiinnostuneisuutta. Opiskelijat kertoivat olevansa motivoituneita tunnistamaan virtuaalipotilaassa
tunteita ja tunnistivat muun muassa pelkoa tiedonkeruun ja päättelyn avulla. Opiskelijat kokivat
tarvetta parantaa potilaan olotilaa ja virtuaalipotilaan tunteisiin vastattiin nonverbaalisen ja verbaalisen
sekä auttamisen keinoin. Empatian oppimista tukevien tekijöiden, kuten reflektion lisäksi
sairaanhoitajaopiskelijat kuvailivat empatian oppimista ei-tukevia tekijöitä, kuten kommunikaation
puutteellisuus. VR-simulaatiopelillä voidaan ajatella olevan edellytykset tukea empatian oppimista
hoitotyön koulutuksessa ja oppimista voisi edistää käsiohjainten käytön harjoitteleminen ennen
pelaamista. Virtuaalitodellisuus opetusmenetelmänä ei sovellu kuitenkaan kaikille, joka tulisi
hoitotyön koulutuksessa huomioida.
 
Empathy is an important part of nursing and nurse expressed empathy has significance concerning
patients` wellbeing. It is possible to learn empathy and it is important to teach empathy to nursing
students. Simulation is used as a pedagogic method when learning empathy. Simulations in the virtual
world are called virtual reality (VR) and interest in virtual reality as well as gaming has grown
recently in the context of nursing education. This study aimed to describe nursing students’
experiences of empathy in the VR simulation game. This study is part of a research project, that aims
to develop immersive technology in nursing education and explore its` effect on students` learning.
Data were collected from nursing students in their third semester (n=20) from three universities of
applied sciences from May 2021 to January 2022. Data collection included individual interviews
which gaming preceded. The game used in this study was developed to practice clinical reasoning. In
the game, the virtual patient is being treated using the cABCDE approach and NEWS-scoring.
Individual interviews were conducted using semi-structured method, where questions included patient
scenario induced emotions, virtual patient`s emotions recognizing, responding to virtual patient`s
emotions, and empathy learning in the patient situation. The data were analyzed using inductive
content analysis.
Nursing students did experience empathic concern as patient scenario induced emotions and insecure
and interest as emotions connected to technics and virtual environment. Students were motivated to
recognize the emotions of the virtual patient and recognized emotions such as fear using data
collection and reasoning as a method. Students felt the need to enhance the patient`s condition and
they responded to the virtual patient`s emotions with nonverbal, verbal, and helping methods. Nursing
students described besides factors that supported empathy learning as reflection, also factors that
didn`t support empathy learning as missing communication. VR simulation has the potential to support
empathy learning in nursing education and learning might be improved by practicing with hand
controllers in the virtual world before gaming. However Virtual Reality as a teaching method in
nursing education doesn`t apply to everyone which should be taken into consideration.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste