Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muististrategiat ja työmuistitaidot 5 – 6 vuotiailla lapsilla

Valtanen, Tiina (2022-03-25)

Muististrategiat ja työmuistitaidot 5 – 6 vuotiailla lapsilla

Valtanen, Tiina
(25.03.2022)
Katso/Avaa
valtanen_tiina_opinnayte-2.pdf (471.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050232036
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin 5-6 vuotiaiden lasten muististrategioita ja työmuistitaitoja. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia muististrategioita 5-6 vuotiailla lapsilla on ja miten muististrategioiden taso näkyy lapsen toiminnassa.

Tutkimus suoritettiin kolmen eri turkulaisen päiväkodin viisi- ja kuusivuotiailla lapsilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 lasta. Tutkimuksessa lapset pelasivat tietokoneella muistipeliä ja sen avulla pyrittiin selvittämään lasten käyttämiä muististrategioita havainnoimalla lapsia ja lasten suoritusta pelitilanteessa. Pelaamista seuraamalla tutkittiin, vahvistaako pelaaminen työmuistitehtävässä suoriutumista. Muistipelin tarkoituksena on aktivoida lasten työmuistia. Lapset suorittivat muistipeliä omalla taitotasollaan.

Tutkimuksen alkuperäinen aineisto on kerätty määrällisellä kokeellisella asetelmalla ja sen yhteydessä on kerätty laadullista haastatteluaineistoa, johon tämä tutkimus kohdistuu. Aineisto on analysoitu laadullisesti käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.

Tutkimuksen avulla havaittiin, että osa jo alle kouluikäisistä lapsista on kehittänyt itselleen erilaisia muistamista helpottavia strategioita ja osa lapsista osasi kuvailla käyttämiään muististrategioita tarkasti. Tämä lisää ymmärrystä alle kouluikäisten lasten muististrategioista, joiden on aiemmissa tutkimuksissa esitetty olevan melko kehittymättömiä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että alle kouluikäiset lapset voivat olla tietoisia omista muististrategioistaan. Heikot muististrategiat heikensivät lapsen suoriutumista ja keskittymistä pelin pelaamiseen. Suurimmalla osalla lapsista pelin suoritus parani pelikertojen edetessä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste