Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videopelaamisen yhteydet koulumenestykseen

Silventoinen, Jesse; Viitanen, Roope (2022-04-25)

Videopelaamisen yhteydet koulumenestykseen

Silventoinen, Jesse
Viitanen, Roope
(25.04.2022)
Katso/Avaa
Gradu_Silventoinen_Viitanen_A.pdf (610.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050332180
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten peruskouluikäisten oppilaiden videopelaaminen on yhteydessä heidän koulumenestykseensä. Työmme avulla voidaan edistää tietämystä videopelien erilaisista vaikutuksista oppilaisiin, jotta sekä vapaa-ajalla että koulussa tapahtuvaa videopelaamista voitaisiin ohjata hyödyllisempään suuntaan koulumenestyksen näkökulmasta. Tavoitteenamme oli tarjota mahdollisimman monipuolinen ja objektiivinen kuva videopelaamisen erilaisista vaikutuksista ja lisätä kasvattajien tietoisuutta aiheeseen liittyen. Aikaisemmat tutkimukset aiheesta ovat pääasiassa ulkomaisia ja niiden tulokset ovat paikoitellen ristiriidassa keskenään.

Oma tutkimuksemme suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kevättalvella 2022. Tutkimukseen osallistui sähköisesti Webropol-kyselyn avulla kolmekymmentäyhdeksän (N=39) 5. ja 6. luokkalaista oppilasta kahdesta satakuntalaisesta peruskoulusta. Tutkimustuloksiemme perusteella me emme löytäneet tilastollisesti merkitsevää yhteyttä videopelaamiseen käytetyn ajan ja oppilaiden koulumenestyksen välillä. Koulumenestyksen mittarina käytettiin viimeisimmän todistuksen arvosanoja viidestä eri oppiaineesta (äidinkieli, englanti, matematiikka, ympäristöoppi ja liikunta). Tutkimuksemme mukaan videopelikäyttäytymisessä on kuitenkin sukupuolten välisiä eroavaisuuksia. Tuloksemme osoittivat, että pojat pelaavat videopelejä ajallisesti tyttöjä enemmän ja he pelaavat myös todennäköisemmin tappelu- ja räiskintäpelejä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste