Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Graduating nursing students' self-assessed level of work role competence and related factors

Kuitunen, Satu (2022-03-29)

Graduating nursing students' self-assessed level of work role competence and related factors

Kuitunen, Satu
(29.03.2022)
Katso/Avaa
Kuitunen_Satu_opinnaytetyo.pdf (961.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050532973
Tiivistelmä
A nurse’s work role is versatile and demanding and it requires learning in the job under supervision. Graduating nursing students studying their last term move soon to working life as registered nurses. This transition causes stress, and many graduating students assess that they are not competent enough. Assessment of work role competence is important to ensure safe patient care and to get information, what are the things that should be developed in nursing education and in working environments to support graduating nursing students and help the transition. The aim of the study was to analyse graduating nursing students’ self-assessed work role competence level and possible factors related to it. The knowledge can be utilized to develop nursing education and orientation or mentoring in working units.
This study’s research method was quantitative applying cross-sectional design. Participants were Finnish graduating nursing students (n=514, response rate 36.5%) and data was collected from 12 Universities of Applied Sciences across Finland. Data was collected by Nurse Competence Scale (NCS, ©Meretoja 2003) which is largely used competence scale for nurses. NCS includes seven categories, and this study concentrates on its work role category having 19 items and applying visual analogue scale (0–100) for measurement.
Graduating nursing students assessed their work role competence at good level. Highest self-assessments concerned utilizing information technology in work, professional identity as a resource, acting autonomously, awareness of own resources, taking care of itself and recognizing colleagues’ need for support and help. Lowest self-assessments concerned co-ordinating student nurse mentoring, sharing expertise for the team, mentoring others, guiding staff members, and orchestrating the whole situation if needed. Having previous healthcare degree, older age, and longer length of working experience were related to higher self-assessments.
Graduating nursing students have work role competence at a time entering practice as qualified nurses. Issues related to themselves such as utilizing information technology, being aware of their own resources, professional identity, and autonomy were perceived to be stronger than those where their own actions influenced the work of others as delegating, mentoring, guiding, providing expertise, or managing the whole. Graduating nursing students could benefit if they had education and clinical placements where they could practice entity management and taking bigger responsibilities preparing them to their coming work role. Supportive work environments can have a positive effect on work role competence. Definition of nurses’ work role would need clarification.
 
Sairaanhoitajien työrooli on monipuolinen ja vaativa ja sen oppiminen edellyttää ohjattua työssäoppimista. Valmistumassa olevat sairaanhoitajat opiskelevat viimeistä lukukauttaan ammattikorkeakoulussa ja he siirtyvät pian työelämään laillistettuina ammattihenkilöinä. Tämä muutos aiheuttaa stressiä ja monet opiskelijat kokevat, ettei heillä ole riittävää osaamista. Työrooliosaamisen arviointi on tärkeää myös potilasturvallisuuden vuoksi. On tärkeää saada tietoa siitä, mitä asioita hoitotyön koulutuksessa ja työympäristöissä tulisi kehittää, jotta valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden työrooliosaamista voitaisiin tukea paremmin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden työrooliosaamisen tasoa ja siihen mahdollisesti yhteydessä olevia tekijöitä. Tätä tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksessa ja työyksiköiden perehdytyksessä tai mentoroinnissa.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen poikkileikkausasetelma. Tutkimukseen osallistui (n=514, vastausprosentti 36,5 %). valmistumassa olevia sairaanhoitajaopiskelijoita 12:sta ammattikorkeakoulusta eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä Sairaanhoitajan ammattipätevyysmittaria (Nurse Competence Scale NCS, ©Meretoja 2003), joka on laajasti käytetty osaamismittari hoitotyössä. NCS sisältää seitsemän eri kategoriaa ja tämä tutkimus keskittyi mittarin työrooli-kategoriaan ja sen 19 väittämään. Väittämien mittaamisessa käytettiin visuaalista mitta- numeerista jana-asteikkoa (visual analogue scale VAS 0–100).
Valmistumassa olevat sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat työrooliosaamisensa hyväksi. Osaaminen oli arvioitu parhaimmaksi tietotekniikan hyödyntämisessä työssä, autonomisessa työskentelyssä, omien resurssien tunnistamisessa ja kollegoiden avun tarpeen tunnistamisessa. Ammatillinen identiteetti koettiin myös voimavaraksi. Heikoimmaksi osaaminen arvioitiin opiskelijoiden ohjaamisen järjestämisessä työyksikössä, asiantuntemuksen jakamisessa hoitotiimissä, aloittelijoiden ja edistyneitten aloittelijoiden mentoroinnissa ja kokonaisuuden haltuunotossa. Tutkimuksen tulosten mukaan aikaisempi hoitoalan koulutus, korkeampi ikä ja pidempi työkokemus olivat yhteydessä korkeampiin itsearviointeihin.
Valmistumassa olevilla sairaanhoitajilla on työrooliosaamista heidän siirtyessä työelämään. Omaan itseen kohdistuvissa asioissa osaaminen koettiin vahvemmaksi, kuten tietotekniikan hyödyntäminen, autonominen työskentely, omien resurssien tunnistaminen ja ammatillinen identiteetti voimavarana. Heikoimmaksi osaaminen arvioitiin asioissa, joissa oma toiminta vaikutti toisten työskentelyyn. Tällaisia asioita olivat delegointi, mentorointi, ohjaaminen, asiantuntemuksen jakaminen toisille, tai kokonaisuuden hallinta. Valmistumassa olevat sairaanhoitajaopiskelijat todennäköisesti hyötyisivät koulutuksesta ja harjoittelupaikoista, joissa heillä olisi mahdollisuus harjoitella kokonaisuuksien hallintaa ja suuremman vastuun ottamista. Tämä voisi valmistaa heitä heidän tulevaan työrooliinsa. Tukea antavilla työympäristöillä, voitaneen edistää työrooliosaamista. Työrooli käsitteenä kaipaisi selkiytystä.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4879]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste