Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HOITOTYÖN OPETTAJIEN OSAAMINEN HOITOTYÖN OPISKELIJOIDEN ARVIOIMANA

Heinänen, Krista (2022-04-14)

HOITOTYÖN OPETTAJIEN OSAAMINEN HOITOTYÖN OPISKELIJOIDEN ARVIOIMANA

Heinänen, Krista
(14.04.2022)
Katso/Avaa
Heinanen_Krista_progradu.pdf (1.099Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050533203
Tiivistelmä
Hoitotyön opettajien rooli hoitotyön kehittämisessä on merkittävä heidän opetuksensa kautta. Siksi on myös tärkeää arvioida hoitotyön opettajien osaamista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opiskelijoiden arvioimaa hoitotyön opettajien osaamista ja oppimista edistävää yhteistyötä sekä tekijöitä, jotka ovat yhteydessä arvioihin. Tutkimus on osa Professional Competence in Nursing -hanketta.

Tutkimus on poikkileikkaustutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin suomalaisilta viimeisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoilta (n=514, vastausprosentti 36 %) harkinnanvaraisesti valituista 12 ammattikorkeakoulusta strukturoidulla kyselyllä. Opettajien osaamista ja yhteistyötä arvioitiin Evaluation of Requirements of Nurse Teachers (ERNT) (Salminen 2000) ja Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher scale 2 (CLES+T2) (Strandell-Laine ym. 2017) mittareilla. ERNT-mittarilla tarkasteltiin hoitotyön opettajien pedagogista osaamista neljällä ja hoitotyön osaamista kahdella 4-portaisella Likert-asteikollisella väittämällä. CLES+T2-mittarilla tarkasteltiin hoitotyön opettajien pedagogista yhteistyötä opiskelijoiden kanssa viidellä 5-portaisella Likert-asteikollisella väittämällä. Lisäksi tutkimuksessa kysyttiin sairaanhoitajaopiskelijoiden taustatietokysymyksiä.

Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttämällä kuvailuun frekvenssejä, prosenttiosuuksia sekä keski- ja hajontalukuja ja yhteyksien tarkasteluun Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa sekä ristiintaulukoinnissa Pearsonin Khiin neliötestiä ja Fisherin tarkkaa testiä.

Opiskelijat arvioivat hoitotyön opettajien pedagogisen ja hoitotyön osaamisen hyvälle tasolle. Lisäksi opiskelijat arvioivat oppimista edistävän yhteistyön opiskelijan ja opettajan välisessä vuorovaikutuksessa olevan hyvällä tasolla. Opiskelijoiden arviointeihin opettajien osaamiseen ja oppimista edistävään yhteistyöhön olivat yhteydessä opiskelijoiden tyytyväisyys hoitotyön koulutukseen kokonaisuutena ja koulutuksen teoreettisiin opintoihin, opiskelijoiden aikaisempi sosiaali- ja terveysalan tutkinto sekä aikaisempi työkokemus terveydenhuollon ohjattujen harjoittelujen lisäksi.

Monet eri tekijät ovat yhteydessä opiskelijoiden arviointeihin hoitotyön opettajien osaamisesta ja opettajan ja opiskelijoiden välisestä yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta. On tärkeää, että hoitotyön opettajat ylläpitävät ja kehittävät pedagogista ja hoitotyön osaamistaan ja pyrkivät edistämään yhteistyötä ja vuorovaikutusta hoitotyön opiskelijoiden kanssa.
 
The role of nurse educators is important in the development of nursing through their teaching. Therefore, it is important to assess the competence of nurse educators. The purpose of this study was to describe the competence of nurse educators and cooperation that promotes learning as assessed by nursing students, as well as factors that are related to the assessments. The study is part of the Professional Competence in Nursing project.

The study is a cross-sectional study where the data was collected with a structured survey from the last semester nursing students (n=514, response rate 36%) from purposefully selected 12 Universities of Applied Sciences in Finland. Evaluation of Requirements of Nurse Teachers (ERNT) (Salminen 2000) and Clinical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher scale 2 (CLES+T2) (Strandell-Laine et al. 2017) were used to measure the competence and cooperation of nurse educators. ERNT was used to examine the pedagogical competence of nurse educators through four and nursing competence through two items with a 4-point Likert scale. CLES+T2 was used to explore nurse educators’ pedagogical cooperation with students through five items with a 5-point Likert scale. In addition, the background factors of nursing students were collected.

The research data was analyzed with statistical methods by using frequencies, percentages, and middle and scatter numbers, and to review connections Spearman's rank order correlation coefficient and in cross tabs Pearson's chi-squared test and Fisher's exact test were used.

The nursing students assessed nurse educators’ pedagogical and nursing competence to a good level. In addition, nursing students also assessed the cooperation that promotes learning in nursing student–nurse educator interaction to a good level. Students’ satisfaction with nursing education as a whole and to their theoretical studies, students’ previous qualifications in health and social care and previous work experience in the health sector beside clinical practice were connected to the students’ assessments of the nurse educators’ competence and to the cooperation that promotes learning.

Many factors are connected to the students' assessments of the competence of nurse educators and the cooperation and interaction between the educator and students. It is important that nurse educators maintain and develop their pedagogical and nursing competence and seek to foster cooperation and interaction with nursing students.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9208]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Hoitotyön johtajien tuen tarve hoitotyön eettisessä johtamisessa 

    Jätyri, Nina (Turun yliopisto, 04.05.2016)
    Terveydenhuollon organisaation muutoksien myötä terveydenhuoltoon kohdistuu yhä enemmän taloudellisia tehostamis- ja laatuvaatimuksia, jotka edellyttävät myös eettisyyden huomioimista hoitotyön johtamisessa. Eettinen ...
  • Hoitotyön johtajien tiedolla johtaminen hoitotyön kontekstissa 

    Peltomaa, Katriina (08.09.2022)
    Tämän tutkimuksen aiheena on hoitotyön johtajien tiedolla johtaminen hoitotyön kontekstissa. Tiedolla johtaminen on keskeisessä asemassa sote-uudistuksen työstämisessä. Terveydenhuollon organisaatiossa on käytettävissä ...
    suljettu
  • HOITOTYÖN JOHTAJIEN JA LÄÄKÄRIJOHTAJIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ – Hoitotyön johtajan näkökulma 

    Romar, Maarit (22.02.2019)
    Suomessa terveydenhuollossa suurin osa johtajista on joko lääkäri- tai hoitajataustaisia. Hoitotyön johtajien ja lääkärijohtajien toimivan yhteistyön tiedetään olevan suoraan yhteydessä potilaiden hyvään hoitoon ja hyvin ...
    suljettu

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste