Kasvatusalan ammattilaisten näkemyksiä koira-avusteisen opetuksen vaikutuksista oppilaiden tunnetaitojen kehittymiseen
Seppälä, Tinja (2022-05-03)
Kasvatusalan ammattilaisten näkemyksiä koira-avusteisen opetuksen vaikutuksista oppilaiden tunnetaitojen kehittymiseen
Seppälä, Tinja
(03.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933671
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933671
Tiivistelmä
Tunteilla on suuri merkitys ihmisen arjessa. Tunteet ovat läsnä oppilaiden jokaisessa koulupäivässä ja jokaisessa hetkessä, ja niillä on tutkitusti ratkaiseva merkitys myös oppimiselle. Tästä syystä tunteiden ja tunnekasvatuksen rooli on huomioitu myös perusopetuksen opetussuunnitelmassa useamman eri oppiaineen sisällöissä ja tavoitteissa. Tutkimukset ovat osoittaneet koira-avusteisilla harjoituksilla olevan positiivisia vaikutuksia niin lasten kuin aikuistenkin tunnetaitojen kehittymiselle. Tämä tutkimus syventyykin tarkemmin koira-avusteisuuden hyödyntämiseen tunnekasvatuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten koira-avusteisuutta hyödynnetään tunnekasvatuksessa, ovatko suunnitelmalliset koira-avusteiset tunnetaitoharjoitukset merkityksellisiä oppilaiden tunnetaitojen kehittymisen kannalta, miten koira-avusteisuus itsessään kehittää oppilaiden tunnetaitoja ja minkälaisille oppilaille tunnetaitojen harjoitteleminen koira-avusteisesti olisi hyödyllisintä. Tutkimuksen aineisto koostui 21 koira-avusteista kasvatustyötä koulukontekstissa tekevän kasvatusalan ammattilaisen vastauksista ennalta laadittuun kyselylomakkeeseen. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimuksen perusteella koiraa hyödynnetään tunnekasvatuksessa monin eri tavoin. Koiran avulla harjoitellaan kehujen antamista ja vastaanottamista, itsesäätelytaitoja sekä tunteiden tunnistamista ja käsittelemistä. Lisäksi koiraa käytetään oppimiseen motivoivana tekijänä, turvallisuuden tunteen luojana tunteita käsitellessä sekä osana erilaisia tunnepelejä ja -leikkejä. Suunnitelmalliset koira- avusteiset tunnetaitoharjoitukset olivat kaikkien vastaajien mielestä merkityksellisiä oppilaiden tunnetaitojen kehittymisen kannalta. Koira-avusteisten tunnetaitoharjoitusten merkityksellisyyttä perusteltiin opetussuunnitelman noudattamisella, koiran kohtaamisen helppoudella, koiran turvallisuudella, koiran tarjoamilla positiivisilla kokemuksilla tunneasioihin liittyen sekä oppilaan keskittymisen tukemisella. Koira-avusteisen toiminnan koettiin kuitenkin kehittävän oppilaiden tunnetaitoja ilman suunnitelmallista tunnekasvatustakin. Koira-avusteisen opetuksen koettiin kehittävän oppilaiden empatiakykyä ja toisten huomioon ottamista. Lisäksi koiran koettiin toimivan oppilaille ikään kuin omien tunteiden peilinä sekä rauhoittavana ja rohkaisevana tekijänä koulun arjessa. Koira-avusteisen tunnekasvatuksen koettiin olevan hyödyllisintä sellaisille oppilaille, joilla on haasteita omien tai muiden tunteiden tunnistamisessa ja niihin reagoimisessa, levottomuutta tai keskittymisen vaikeutta, arkuutta, itsetunnon ongelmia tai aggressiivisuutta.
Tutkimuksen tulokset toivat esille suunnitelmallisen ja suunnittelemattoman koira-avusteisen tunnekasvatuksen hyödyt oppilaiden tunnetaitojen kehittymisen kannalta ja tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää koira-avusteista toimintaa tai tunnekasvatusta suunniteltaessa. Tutkimuksen tulokset voivat myös auttaa kohdentamaan koira-avusteista tunnekasvatusta erityisesti niille oppilaille, joille voisi olla siitä eniten hyötyä tunnetaitojen kehittymisen kannalta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten koira-avusteisuutta hyödynnetään tunnekasvatuksessa, ovatko suunnitelmalliset koira-avusteiset tunnetaitoharjoitukset merkityksellisiä oppilaiden tunnetaitojen kehittymisen kannalta, miten koira-avusteisuus itsessään kehittää oppilaiden tunnetaitoja ja minkälaisille oppilaille tunnetaitojen harjoitteleminen koira-avusteisesti olisi hyödyllisintä. Tutkimuksen aineisto koostui 21 koira-avusteista kasvatustyötä koulukontekstissa tekevän kasvatusalan ammattilaisen vastauksista ennalta laadittuun kyselylomakkeeseen. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimuksen perusteella koiraa hyödynnetään tunnekasvatuksessa monin eri tavoin. Koiran avulla harjoitellaan kehujen antamista ja vastaanottamista, itsesäätelytaitoja sekä tunteiden tunnistamista ja käsittelemistä. Lisäksi koiraa käytetään oppimiseen motivoivana tekijänä, turvallisuuden tunteen luojana tunteita käsitellessä sekä osana erilaisia tunnepelejä ja -leikkejä. Suunnitelmalliset koira- avusteiset tunnetaitoharjoitukset olivat kaikkien vastaajien mielestä merkityksellisiä oppilaiden tunnetaitojen kehittymisen kannalta. Koira-avusteisten tunnetaitoharjoitusten merkityksellisyyttä perusteltiin opetussuunnitelman noudattamisella, koiran kohtaamisen helppoudella, koiran turvallisuudella, koiran tarjoamilla positiivisilla kokemuksilla tunneasioihin liittyen sekä oppilaan keskittymisen tukemisella. Koira-avusteisen toiminnan koettiin kuitenkin kehittävän oppilaiden tunnetaitoja ilman suunnitelmallista tunnekasvatustakin. Koira-avusteisen opetuksen koettiin kehittävän oppilaiden empatiakykyä ja toisten huomioon ottamista. Lisäksi koiran koettiin toimivan oppilaille ikään kuin omien tunteiden peilinä sekä rauhoittavana ja rohkaisevana tekijänä koulun arjessa. Koira-avusteisen tunnekasvatuksen koettiin olevan hyödyllisintä sellaisille oppilaille, joilla on haasteita omien tai muiden tunteiden tunnistamisessa ja niihin reagoimisessa, levottomuutta tai keskittymisen vaikeutta, arkuutta, itsetunnon ongelmia tai aggressiivisuutta.
Tutkimuksen tulokset toivat esille suunnitelmallisen ja suunnittelemattoman koira-avusteisen tunnekasvatuksen hyödyt oppilaiden tunnetaitojen kehittymisen kannalta ja tutkimuksen tuloksia voidaankin hyödyntää koira-avusteista toimintaa tai tunnekasvatusta suunniteltaessa. Tutkimuksen tulokset voivat myös auttaa kohdentamaan koira-avusteista tunnekasvatusta erityisesti niille oppilaille, joille voisi olla siitä eniten hyötyä tunnetaitojen kehittymisen kannalta.