Maantieteen opiskelijoiden perhetausta ja sen vaikutus opintoihin
Lamppu, Mirka (2022-04-28)
Maantieteen opiskelijoiden perhetausta ja sen vaikutus opintoihin
Lamppu, Mirka
(28.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134611
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134611
Tiivistelmä
Suomalaisen yliopistokoulutuksen laajeneminen ja pyrkimys tasa-arvoon ovat mahdollistaneet yliopistokoulutuksen suomalaisille nuorille heidän perhetaustastaan riippumatta. Vaikka yliopisto-opiskelijat tulevat nykyisin hyvin erilaisista taustoista, on perhetaustalla edelleen suuri vaikutus yliopistokoulutukseen hakeutumiseen ja sisäänpääsyyn sekä opiskeluun yliopistossa. Eroja selittävät perheiden erilaiset mahdollisuudet tarjota jälkeläisilleen pääoman eri muotoja.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää millaisista perhetaustoista maantieteen opiskelijat tulevat, miten perhetausta on vaikuttanut heidän saamaansa koulutukselliseen tukeen ja miten se vaikuttaa opiskeluun yliopistossa. Lisäksi tarkastelin syitä, miksi maantieteen opiskelijat olivat hakeutuneet maantieteen opintoihin ja tapaa, jolla heidät oli valittu suorittamaan opintoja. Keräsin tutkimusaineistoni sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 329 maantieteen opiskelijaa Helsingin, Itä-Suomen, Oulun ja Turun yliopistoista. Analysoin aineistoa pääosin määrällisesti. Tein ristiintaulukointia erityisesti vertailemalla korkeakoulutetusta ja korkeakouluttamattomasta perhetaustasta tulleiden vastauksia. Testasin tuloksia tilastollisesti khiin neliö -testin avulla. Kyselyn avointen vastausten luokittelussa ja kvantifioinnissa hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni tulosten mukaan maantieteen opiskelijat tulevat vaihtelevista perhetaustoista. Eroja perhetaustoissa esiintyi sekä yliopistojen sisällä että välillä, ja alan voidaan sanoa olevan lähempänä kansanomaista kuin elitististä. Tutkimukseni osoitti, että perhetaustalla on monella tavalla merkitystä maantieteen opiskelijan saamaan koulutukselliseen tukeen sekä opiskeluun yliopistossa. Erot näkyivät kyselyn taustatiedoissa, kuten valmennuskurssin suorittamisessa tai välivuosien määrissä, perheeltä saadussa tuessa, yliopistossa opiskelussa sekä maantieteen opiskelualan arvostamisessa. Maantieteen opintoihin hakeudutaan yleisimmin aidosta kiinnostuksesta alaa kohtaan. Toiseksi ja kolmanneksi yleisimmät syyt olivat myönteiset kokemukset maantieteen opiskelusta sekä maantieteen olemus. Saamani tulokset noudattivat aikaisempien koulutussosiologisten tutkimusten tuloksia. Expansion of Finnish university education and strive for equality have enabled the education for young Finns regardless of their family background. Even though university students come from a range of different backgrounds, the family background still has major impacts over applying habits, getting into university and the act of study in university education. These impacts from family background come from the unequal ability of families to provide different forms of capital.
The aim of my research was to find out what kind of family backgrounds geography students come from, how family background has impacted the educational support they have received and if it has had impact over their university studies. I also researched the student´s reasons for applying to geography studies and the process of how geography students are selected. I collected research material through electronic questionnaire which was answered by 329 geography students from universities of Helsinki, Eastern Finland, Oulu and Turku. I analyzed the material using mainly quantitative methods. I did crosstabulations, especially comparing the responses from those with a higher education and an uneducated family background. I tested the results by utilizing chi-square test. I also did data-driven content analysis for answers to open questions from the questionnaire.
According to the results geography students come from different family backgrounds. Differences of family backgrounds occurred both within and between universities and the field of education can be considered more non-elitist than elitist. My research indicated that family background has multiple effects to the educational support and university studies of students. The effects were highlighted in the questionnaires background info section, such as the completion of a preparation course or the number of gap years, support received from family, studying in university and appreciation of geography as a field. Most common reason for a geography student to apply for geography studies was genuine interest towards the subject. Second and third most common reasons were positive experiences of studying geography and the nature of geography. The results I received mostly followed results of earlier sociological education researches.
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää millaisista perhetaustoista maantieteen opiskelijat tulevat, miten perhetausta on vaikuttanut heidän saamaansa koulutukselliseen tukeen ja miten se vaikuttaa opiskeluun yliopistossa. Lisäksi tarkastelin syitä, miksi maantieteen opiskelijat olivat hakeutuneet maantieteen opintoihin ja tapaa, jolla heidät oli valittu suorittamaan opintoja. Keräsin tutkimusaineistoni sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 329 maantieteen opiskelijaa Helsingin, Itä-Suomen, Oulun ja Turun yliopistoista. Analysoin aineistoa pääosin määrällisesti. Tein ristiintaulukointia erityisesti vertailemalla korkeakoulutetusta ja korkeakouluttamattomasta perhetaustasta tulleiden vastauksia. Testasin tuloksia tilastollisesti khiin neliö -testin avulla. Kyselyn avointen vastausten luokittelussa ja kvantifioinnissa hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni tulosten mukaan maantieteen opiskelijat tulevat vaihtelevista perhetaustoista. Eroja perhetaustoissa esiintyi sekä yliopistojen sisällä että välillä, ja alan voidaan sanoa olevan lähempänä kansanomaista kuin elitististä. Tutkimukseni osoitti, että perhetaustalla on monella tavalla merkitystä maantieteen opiskelijan saamaan koulutukselliseen tukeen sekä opiskeluun yliopistossa. Erot näkyivät kyselyn taustatiedoissa, kuten valmennuskurssin suorittamisessa tai välivuosien määrissä, perheeltä saadussa tuessa, yliopistossa opiskelussa sekä maantieteen opiskelualan arvostamisessa. Maantieteen opintoihin hakeudutaan yleisimmin aidosta kiinnostuksesta alaa kohtaan. Toiseksi ja kolmanneksi yleisimmät syyt olivat myönteiset kokemukset maantieteen opiskelusta sekä maantieteen olemus. Saamani tulokset noudattivat aikaisempien koulutussosiologisten tutkimusten tuloksia.
The aim of my research was to find out what kind of family backgrounds geography students come from, how family background has impacted the educational support they have received and if it has had impact over their university studies. I also researched the student´s reasons for applying to geography studies and the process of how geography students are selected. I collected research material through electronic questionnaire which was answered by 329 geography students from universities of Helsinki, Eastern Finland, Oulu and Turku. I analyzed the material using mainly quantitative methods. I did crosstabulations, especially comparing the responses from those with a higher education and an uneducated family background. I tested the results by utilizing chi-square test. I also did data-driven content analysis for answers to open questions from the questionnaire.
According to the results geography students come from different family backgrounds. Differences of family backgrounds occurred both within and between universities and the field of education can be considered more non-elitist than elitist. My research indicated that family background has multiple effects to the educational support and university studies of students. The effects were highlighted in the questionnaires background info section, such as the completion of a preparation course or the number of gap years, support received from family, studying in university and appreciation of geography as a field. Most common reason for a geography student to apply for geography studies was genuine interest towards the subject. Second and third most common reasons were positive experiences of studying geography and the nature of geography. The results I received mostly followed results of earlier sociological education researches.