Suosittelualgoritmien läpinäkyvyys Facebookissa : Haastattelututkimus käyttäjien näkemyksistä
Poutiainen, Tellervo (2022-04-27)
Suosittelualgoritmien läpinäkyvyys Facebookissa : Haastattelututkimus käyttäjien näkemyksistä
Poutiainen, Tellervo
(27.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335346
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335346
Tiivistelmä
Suosittelualgoritmit vaikuttavat ihmisten elämään kaikkialla internetissä jokapäiväisessä arjessa ja toisinaan niillä voi olla hyvinkin suuri vaikutus ihmisten toimintaan ja päätöksentekoon. Erityisesti erilaiset sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook, hyödyntävät vahvaa algoritmista suosittelua näyttäessään sisältöä käyttäjille. Näihin ei kuitenkaan usein kiinnitetä juurikaan huomiota, sillä suosittelualgoritmien muodostama suosittelujärjestelmä toimii taustalla piilossa ihmisten katseilta. Näin ollen, tavallisella internetin käyttäjällä ei useinkaan ole kovin kattavaa käsitystä siitä, mitä kaikkea nämä suosittelualgoritmit oikeastaan tekevätkään, mikä voi toisinaan johtaa mm. eettisten ongelmien äärelle.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tavallisten käyttäjien näkemyksiä Facebookin suosittelujärjestelmän läpinäkyvyyteen liittyen. Halutaan selvittää kuinka he suhtautuvat toteutuneeseen läpinäkyvyyteen ja toisaalta minkälaisia toiveita heillä läpinäkyvyyden suhteen olisi. Aihetta tarkastellaan kahden tutkimuskysymyksen kautta: (1) miten käyttäjät suhtautuvat Facebookin uutisvirrassa toteutuviin läpinäkyvyystoimiin ja (2) millaisia preferenssejä Facebook-käyttäjillä on uutisvirran suosittelualgoritmien läpinäkyvyyden suhteen?
Facebook-käyttäjiä haastattelemalla on saatu selville, että käyttäjien suhtautumiseen vaikuttaa keskeisesti sisällön relevantti kohdennus sekä toisaalta läpinäkyvyyden onnistuminen. Suosittelualgoritmin onnistunut toiminta koettiin yleensä jopa tärkeämpänä kuin läpinäkyvyyden toteutuminen, vaikka se ei olekaan varsinaisesti läpinäkyvyyttä edistävä tekijä. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että usein käyttäjillä ei ole tarpeeksi kattavaa kuvaa ja ymmärrystä ilmiöstä, jotta he osaisivat esittää vahvoja vaatimuksia tai preferenssejä läpinäkyvyydelle. Käyttäjien tietoisuutta olisi siis lisättävä ilmiöstä sekä siihen liittyvistä ongelmista. Tuloksia tarkastelemalla voitiin kuitenkin löytää tekijöitä, jotka käyttäjien mukaan edistävät hyvää läpinäkyvyyttä, kuten informatiivisuus, yksiselitteisyys, ulkoasun selkeys, sekä sen tuoma turvallisuuden ja kontrollin tunne.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tavallisten käyttäjien näkemyksiä Facebookin suosittelujärjestelmän läpinäkyvyyteen liittyen. Halutaan selvittää kuinka he suhtautuvat toteutuneeseen läpinäkyvyyteen ja toisaalta minkälaisia toiveita heillä läpinäkyvyyden suhteen olisi. Aihetta tarkastellaan kahden tutkimuskysymyksen kautta: (1) miten käyttäjät suhtautuvat Facebookin uutisvirrassa toteutuviin läpinäkyvyystoimiin ja (2) millaisia preferenssejä Facebook-käyttäjillä on uutisvirran suosittelualgoritmien läpinäkyvyyden suhteen?
Facebook-käyttäjiä haastattelemalla on saatu selville, että käyttäjien suhtautumiseen vaikuttaa keskeisesti sisällön relevantti kohdennus sekä toisaalta läpinäkyvyyden onnistuminen. Suosittelualgoritmin onnistunut toiminta koettiin yleensä jopa tärkeämpänä kuin läpinäkyvyyden toteutuminen, vaikka se ei olekaan varsinaisesti läpinäkyvyyttä edistävä tekijä. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että usein käyttäjillä ei ole tarpeeksi kattavaa kuvaa ja ymmärrystä ilmiöstä, jotta he osaisivat esittää vahvoja vaatimuksia tai preferenssejä läpinäkyvyydelle. Käyttäjien tietoisuutta olisi siis lisättävä ilmiöstä sekä siihen liittyvistä ongelmista. Tuloksia tarkastelemalla voitiin kuitenkin löytää tekijöitä, jotka käyttäjien mukaan edistävät hyvää läpinäkyvyyttä, kuten informatiivisuus, yksiselitteisyys, ulkoasun selkeys, sekä sen tuoma turvallisuuden ja kontrollin tunne.