Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alakoulun opettajien kokemuksia ViLLE-oppimisjärjestelmän käytöstä ja COVID-19-pandemian vaikutuksesta siihen

Grönroos, Sanna (2022-04-22)

Alakoulun opettajien kokemuksia ViLLE-oppimisjärjestelmän käytöstä ja COVID-19-pandemian vaikutuksesta siihen

Grönroos, Sanna
(22.04.2022)
Katso/Avaa
Gronroos_Sanna-Mari_opinnayte.pdf (800.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335304
Tiivistelmä
ViLLE-oppimisjärjestelmää käytetään alakouluissa jo opeteltujen asioiden harjoittelemiseen yleisimmin matematiikan ja suomen kielen oppiaineissa. Nopea siirtyminen keväällä vuonna 2020 etäopetukseen loi luokanopettajille haastavan tilanteen. Etäopetukseen siirryttäessä tutut tietotekniset apuvälineet ja ohjelmat olivat opettajille avuksi ViLLEn ollessa monille yksi näistä tutuista ohjelmista. Tutkimuksessa selvitetään alakoulun opettajien kokemuksia ViLLE-opetusjärjestelmään perehtymisestä, sen käytöstä lähi- ja etäopetusaikana sekä käyttökokemuksista hyötyineen ja haasteineen. Lisäksi ollaan kiinnostuneita siitä, muuttiko covid-pandemian aiheuttama etäopetusjakso ViLLEn käyttöä. Tutkimusongelmia olivat seuraavat: Mistä ja miten luokanopettajat saivat tietoa ViLLEn käytöstä ja mahdollisuuksista opetuksen tukena? Millä tavoin luokanopettajat hyödynsivät ViLLEä lähi- ja etäopetuksessa? Mitä hyötyjä ja haasteita ViLLEn käytöllä oli lähi- ja etäopetuksessa ja millä tavoin ViLLEn hyödyntäminen oli muuttunut ennen ja jälkeen etäkouluajan sekä sen aikana?
Tutkimukseen haastateltiin kuutta alakoulun opettajaa, jotka olivat toimineet opettajan työssä vähintään kymmenen vuotta. Heillä kaikilla oli useamman vuoden kokemus ViLLE-opetusjärjestelmän käytöstä opetuksessaan. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun yksilöhaastattelun ja teemahaastattelun avulla Zoom-tapaamisten välityksellä. Aineisto analysoitiin systeemianalyysin avulla ja teemoittelemalla.
Opettajat olivat perehtyneet ViLLEn käyttöön yliopiston tai kunnan järjestämän ViLLE-peruskoulutuksen kautta. He olivat saaneet lisätietoa koulujen ja kuntien järjestämistä koulutuksista, ViLLE-asiantuntijaopettajilta sekä oma-aloitteisesti perehtymällä. ViLLEä käytettiin sekä lähi- että etäopetuksessa hyvin samanlaisella tavalla ja sitä käytettiin pääasiassa matematiikan ja suomen kielen harjoitteluun. ViLLE-tunteja pidettiin keskimäärin 1–2 kertaa viikossa. Kaikki opettajat kokivat, että ViLLEn käyttö jatkui samanlaisena etäopetusjakson aikana ja sen jälkeen palattaessa lähiopetukseen. Käyttökokemuksista nousivat korostetuimmin esiin tekniikkaan liittyvät haasteet ja hyötyinä oppilaiden saama harjoituksen määrä sekä työskentelyn seurannan helppous ja analytiikan saatavuus opettajille. ViLLE-oppimisjärjestelmä vaikuttaa toimivalta harjoittelun välineeltä niin lähi- kuin etäopetuksessa. Opettajat kokevat saavansa riittävästi tukea ViLLEn käyttöön ja ovat kiinnostuneita kehittämään omaa osaamistaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste