Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Paluulogistiikan ympäristövaikutukset suomalaisilla vaatebrändeillä

Sauvonsaari, Tommi (2022-05-11)

Paluulogistiikan ympäristövaikutukset suomalaisilla vaatebrändeillä

Sauvonsaari, Tommi
(11.05.2022)
Katso/Avaa
Sauvonsaari_Tommi_opinnayte.pdf (1.974Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635876
Tiivistelmä
Vaateteollisuutta pidetään ympäristön kannalta toiseksi haitallisimpana alana, jolle vallitsevan
lineaarisen tuotannon haitat ovat ominaisia. Maailmanlaajuinen huoli ympäristöstä ja resurssien
riittävyydestä sekä lisääntyvä lainsäädäntö pakottavat vaatealan yritykset järjestämään
tuotteilleen paluulogistiikan, jonka tarkoituksena on vähentää alan ympäristövaikutuksia.
Tutkimuksen tavoitteena on yhdistää kirjallisuudessa yhtenevinä kuvattuja paluulogistiikan ja
kiertotalouden teorioita sekä tuottaa tietoa vaatteiden paluulogistiikan ympäristövaikutuksista
tästä näkökulmasta. Paluulogistiikka ja kiertotalous tunnistetaan sisäkkäisiksi käsitteiksi, jotka
täydentävät toisiaan. Käsitteet liitetään yhteen täydentämällä paluulogistiikan kirjallisuutta
kolmella kiertotalouden tuotteiden uudelleenhyödyntämisen strategialla. Näin rakennettua
tutkimuksen viitekehystä hyödynnetään paluulogistiikan ympäristövaikutusten arvioimiseen.
Tietoa ympäristövaikutuksista tuotetaan empiirisen tutkimuksen kautta haastattelemalla neljää
suomalaista vaatebrändiä. Haastattelukysymykset painottuvat paluulogistiikan roolin,
paluuketjun vaiheiden, vaatteiden uudelleenhyödyntämisen tapojen sekä paluulogistiikan
ympäristövaikutusten teemojen ympärille. Haastatteluja analysoidaan tapausten sisäisellä sekä
tapausten välisellä tarkastelulla. Analyysitavan tarkoitus on luoda tutkittavasta aiheesta
mahdollisimman tarkka kuva sekä tunnistaa toistuvia lainalaisuuksia, jotka voisivat olla
yleistettävissä myös tutkimuksen kohderyhmän ulkopuolelle.
Suomalaisten vaatebrändien paluulogistiikan tunnistetaan koostuvan pääosin hiljattain
aloitetuista hankkeista, jotka järjestetään yhteistyössä yrityksen ulkopuolisten tahojen kanssa.
Näin paluulogistiikan järjestäminen lisää käsittelyvaiheita ja osallistuvien yritysten määrää
monimutkaistaen toimitusketjuja. Palautuvien tuotteiden volyymia kuvataan toistaiseksi
maltilliseksi, mikä vahvistaa käsitystä ilmiön uutuudesta. Yritysten paluuketjuissa havaitaan
toistuvia vaiheita, jotka noudattavat aiemman kirjallisuuden kuvaamaa rakennetta melko tarkasti.
Tutkimuksen aineisto puoltaa niiden uudelleenhyödyntämisen strategioiden suosimista, jotka
tuottavat vaatteille suurimman resurssien kiertävyyden asteen ja siten alhaisimmat
ympäristövaikutukset.
Ympäristövaikutusten osalta paluulogistiikan arvioidaan aiheuttavan enemmän positiivisia, kuin
negatiivisia vaikutuksia. Kirjallisuudessa esitetyistä ympäristövaikutuksista tutkimuksen
kohderyhmän yritysten havaitaan tunnistavan keskiarvolta yli puolet. Yleisimmäksi vaatteiden
paluulogistiikan ympäristövaikutukseksi tutkimuksessa nousee vaatteiden jätteeksi päätymisen
välttäminen. Keskeisin negatiivinen vaikutus puolestaan aiheutuu kuljetustarpeen
lisääntymisestä. Tutkimuksen mukaan pienet yritykset tunnistavat paluulogistiikan
ympäristövaikutuksia suuria yrityksiä enemmän.
Tutkimuksen perusteella paluulogistiikan toimintamalli voi mahdollistaa vaateteollisuudessa
myös suuremman siirtymän lineaarisesta talousmallista kohti kiertotaloutta. Tutkimuksessa
esitetään lisäksi suosituksia paluulogistiikan edistämiseen vaatebrändien näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4901]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste