Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ei jaksa, ei kiinnosta” - Välttämisorientoituneet oppilaat käsityönopetuksessa

Sairanen, Kimmo; Ussa, Matias (2022-05-09)

"Ei jaksa, ei kiinnosta” - Välttämisorientoituneet oppilaat käsityönopetuksessa

Sairanen, Kimmo
Ussa, Matias
(09.05.2022)
Katso/Avaa
Gradu Ussa Sairanen VALMIS.pdf (1.309Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635988
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin välttämisorientoituneiden oppilaiden motivaatiota nostavia ja laskevia
tekijöitä käsityön opetuksen kontekstissa. Lisäksi selvitimme, miten välttämisorientaatio ilmenee
käsityön tunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa passiivisimmin kouluun
suhtautuvien oppilaiden motivaationallisista tekijöistä. Tekijöiden avulla opetusta voitaisiin suunnata
paremmin sekä nostaa koettua kouluhyvinvointia. Tutkimus toteutettiin keväällä 2022
satakuntalaisessa yhtenäiskoulussa. Havainnoimme neljän välttämisorientoituneen (N=4) 7.luokan
oppilaan prosessia neljän opetuskerran verran (4x3h).

Tutkimusta lähestyttiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen määrittelemillä ehdoilla. Tutkimuksen
tutkimusote oli etnografinen. Aineiston hankimme osallistavalla havainnoinnilla, haastatteluilla ja
kyselyillä. Saadun aineiston pohjalta toteutimme teoriaohjaavan analyysin, jossa etenimme aineiston
ehdoilla. Teoreettinen tausta rakentuu tutkimuksen kannalta keskeisten käsitteiden, kuten motivaation,
tavoiteorientaatioiden sekä käsityön varaan.

Nostaviksi ja laskeviksi tekijöiksi määrittelimme tekijät, jotka edistivät tai hidastivat oppilaan
työskentelyä. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että motivaatiota nostavia tekijöitä käsitöissä olivat
kiinnostava työ ja työvaihe, kaverin kanssa työskentely, vapaus työn suunnittelussa, onnistumisen
kokemukset, kilpailullisuus ja yksilöllinen ohjaaminen. Motivaatiota laski taas ei-kiinnostava työ ja
työvaihe, epäselvyys työvaiheesta, vaikea työvaihe, epäonnistumiset sekä pitkäkestoinen työskentely.
Välttämisorientaatio ilmeni käsityön tunneilla jatkuvana epätietoisuutena työvaiheesta, työskentelyn
keskeytyksinä, tavoitteettomana toimintana, yksilöllisen tuen tarpeena, kaverin kanssa jutteluna ja
paikalla istuskeluna.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9153]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste