Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videopeli unelman raamina : Miten unelmointi, videopelaaminen ja arki risteävät

Kohvakka, Ida (2022-05-02)

Videopeli unelman raamina : Miten unelmointi, videopelaaminen ja arki risteävät

Kohvakka, Ida
(02.05.2022)
Katso/Avaa
Kohvakka_Ida_pro_gradu.pdf (1.174Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051836583
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe on videopelaamisen, unelmoinnin ja arjen risteys. Tutkimuksessa termillä ’unelma’ tarkoitan videopelin kehystämää videopeliunelmaa. Rakennan aiemman tutkimuksen päälle syvemmän ja yksityiskohtaisemman katsauksen siihen, miten videopeli voi kehystää unelmointia. Aineiston olen muodostanut haastattelemalla kuutta pelaajaa, jotka ovat huomanneet unelmoivansa pelin inspiroimana. Aineiston perusteella kuvailen unelmia yleisesti ja yksityiskohtaisesti, videopelin tapoja vuorovaikuttaa unelman kanssa sekä näiden kahden roolia ja suhdetta arjessa. Kaksi tutkimusongelmaa ovat: 1) Miten videopelien avulla voi unelmoida ja mitä merkityksiä tällä on tutkittaville ja 2) Miten unelmoiva pelaaja ja pelaava unelmoija harjoittaa toimijuutta.

Keskeisimmät tutkimustulokset tukevat teoreettisen viitekehyksen tuottamia odotuksia. Peli mediana kannustaa unelmoimaan immersiivisyyden ja interaktiivisuuden kautta. Pelistä unelmaan suoraan tai osittain siirtyvät etenkin pelimaailma, -hahmot ja tarinat. Unelman ympäristö heijastaa lähes yksinomaan pelimaailmaa genreineen, tunnemaailmoineen ja mahdollisuuksineen arkimaailman sijaan. Unelmointi voi heijastaa minuutta niin, että unelman päähenkilönä toimii pelin kehykseen sijoitettu unelmoija. Toisaalta unelmassa voi toimia myös pelihahmo.

Videopelikokemus voidaan kokea tunnepohjaisesti ja realistisesti, vaikka se ei olekaan täysin arkikokemukseen verrattava. Videopelissä voi toteuttaa unelmaa jossain määrin, mutta se riippuu pelin tyylistä ja mekanismista. Unelmoinnin rooli arjessa heijastaa aktiivista eskapismia ja unelman funktioita. Aktiivisena eskapismina unelma voi olla tilanteen tai arjen pakoilemista, mutta myös esimerkiksi stressinlievitystä, ajanhallintaa ja tunteiden käsittelyä.

Tulosten perusteella olen päätellyt, että unelmointi videopelaamisen kehystämänä heijastaa ja toteuttaa toimijuutta jossain määrin. Unelma tiedostetaan todellisuudesta irralliseksi eikä sitä usein pyritä tavoittamaan. Kuitenkin unelma toteuttaa toimijuutta luovana, mielikuvituksellisena tulevaisuuden pohtimisena, nykyhetken arvioimisena ja rituaalisen arjen hallitsemisena. Unelma heijastaa haluja, pohdintoja ja toiveita, jotka kohdistuvat arkielämän puutteisiin ja rajoituksiin ja tuo miellekyyttä arkeen. Lisäksi unelma voi innoittaa toteuttamaan jonkin sen osa-alueen arjessa tai mahdollisuuden esiin tullessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste