Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erityisopettajan rooli moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä

Koski, Milla; Läpinen, Ronja (2022-04-21)

Erityisopettajan rooli moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä

Koski, Milla
Läpinen, Ronja
(21.04.2022)
Katso/Avaa
Koski_Läpinen_pro_gradu.pdf (1017.Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037951
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuksia omasta roolistaan ja työnkuvastaan moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten erityisopettajat kokevat yhteistyön toimivan moniammatillisen oppilashuoltoryhmän sisällä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat erityisopettajien vaikutusmahdollisuudet sekä vaikutuskeinot moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Erityisopettajien kokemuksia vertailtiin työkokemuksen sekä työpaikan sijainnin perusteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella helmikuussa 2021 ja tutkimukseen valikoitui erityisopettajia mukavuusotannalla ympäri Suomen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta, ja aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin lisäksi aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimuksen tulosten mukaan erityisopettajat suhtautuivat pääosin positiivisesti omaan rooliinsa moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä, vaikka joitain kehityskohteita vastauksista ilmenikin. Työkokemuksella ja työpaikan sijainnilla ei tutkimuksen tulosten mukaan ollut merkittävää vaikutusta kokemuksiin oppilashuollosta, omasta roolista ja työnkuvasta, yhteistyöstä tai vaikutusmahdollisuuksista oppilashuoltoryhmässä.

Tämän tutkimuksen tuloksista saatuja erityisopettajien kokemuksia on mahdollista hyödyntää moniammatillisen oppilashuoltoryhmän työskentelyn kehittämisessä sekä erityisopettajan roolin selkiyttämisessä. Ilmiötä tutkimalla on mahdollista ehkäistä erityisopettajien kuormittuneisuutta ja uupumusta. Tutkimuksessa huomioitiin lisäksi aiheen ajankohtaisuus niin erityisopettajan työnkuvan laajentumisen näkökulmasta kuin myös huomioiden pandemia-ajan vaikutukset.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste