Vaivattomin ekoteko : Eettisen kuluttamisen käytännöt lifestyle-blogi Muslassa
Jylhä, Nina (2022-04-26)
Vaivattomin ekoteko : Eettisen kuluttamisen käytännöt lifestyle-blogi Muslassa
Jylhä, Nina
(26.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037456
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037456
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani eettisen kuluttamisen ilmiötä lifestyle-blogi Muslan julkaisujen
valossa. Aineistoni koostuu 26 julkaisusta, joihin on blogissa merkitty aihetunniste eettisyys, kestävä
kulutus tai kestävä tyyli. Pyrkimyksenäni on selvittää, millaisia merkityksiä eettiseen kuluttamiseen
blogissa liittyy.
Lähestyn aineistoani laadullisen sisällönanalyysin menetelmän kautta. Alustavan aineiston purkamisen
jälkeen muodostin tutkimuskysymykseni. Selvitin aluksi, millaisia tavoitteita ja käytäntöjä eettiseen
kuluttamiseen blogissa kuuluu. Näiden kysymysten ja aineiston analyysin kautta pyrin muodostamaan
lopulta kuvan siitä, millaista elämäntapaa eettisen kuluttamisen arvojen mukainen toiminta tuottaa.
Tutkimukseni lähtökohtana on kulttuurisen kuluttajateorian viitekehys, jossa kulutusvalintoja
lähestytään kulttuurisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Analyysini tukena käytin kirjallisuutta, jossa
eettistä kuluttamista tarkastellaan kuluttajavastarinnan, kuluttajaidentiteetin ja sosiaalisen järjestyksen
kehysten läpi. Keskeisimpiin lähdeteoksiin kuuluu Pierre Bourdieun klassikkoteos Distinction: A
Social Critique of the Judgement of Taste, jossa esiteltyjä kulttuurisen pääoman ja habituksen
käsitteitä on sovellettu sittemmin myös eettisen kuluttamisen kontekstiin.
Analyysini perusteella kirjoittajat pyrkivät kestävämmän elämäntavan luomiseen, jossa yksilön
kulutustavoilla ei vaikutettaisi negatiivisesti ympäristöön. Kestävyyttä tavoitellaan pitkälti suosimalla
vastuullisemmiksi määriteltyjä tuotteita ja toimintatapoja. Kirjoittajien mieltymykset mukailevat
aikaisemmissa tutkimuksissa tunnistettua uudenlaista korkealuokkaista makua. Eettiseen
kuluttamiseen liittyy blogissa sisäisen maun korkeampi arvostaminen ja ekologisen tietoisuuden
ilmentäminen, mikä tekee eettisestä kuluttamisesta kulttuurista pääomaa edellyttävää sekä kerryttävää
toimintaa. Eettinen kuluttaminen ei yhdisty blogissa altruismiin. Päinvastoin se esitetään yksilölle
mielihyvää tuottavana toimintana, jonka kautta voidaan tavoitella hitaampaa ja laadukkaampaa
elämää.
valossa. Aineistoni koostuu 26 julkaisusta, joihin on blogissa merkitty aihetunniste eettisyys, kestävä
kulutus tai kestävä tyyli. Pyrkimyksenäni on selvittää, millaisia merkityksiä eettiseen kuluttamiseen
blogissa liittyy.
Lähestyn aineistoani laadullisen sisällönanalyysin menetelmän kautta. Alustavan aineiston purkamisen
jälkeen muodostin tutkimuskysymykseni. Selvitin aluksi, millaisia tavoitteita ja käytäntöjä eettiseen
kuluttamiseen blogissa kuuluu. Näiden kysymysten ja aineiston analyysin kautta pyrin muodostamaan
lopulta kuvan siitä, millaista elämäntapaa eettisen kuluttamisen arvojen mukainen toiminta tuottaa.
Tutkimukseni lähtökohtana on kulttuurisen kuluttajateorian viitekehys, jossa kulutusvalintoja
lähestytään kulttuurisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta. Analyysini tukena käytin kirjallisuutta, jossa
eettistä kuluttamista tarkastellaan kuluttajavastarinnan, kuluttajaidentiteetin ja sosiaalisen järjestyksen
kehysten läpi. Keskeisimpiin lähdeteoksiin kuuluu Pierre Bourdieun klassikkoteos Distinction: A
Social Critique of the Judgement of Taste, jossa esiteltyjä kulttuurisen pääoman ja habituksen
käsitteitä on sovellettu sittemmin myös eettisen kuluttamisen kontekstiin.
Analyysini perusteella kirjoittajat pyrkivät kestävämmän elämäntavan luomiseen, jossa yksilön
kulutustavoilla ei vaikutettaisi negatiivisesti ympäristöön. Kestävyyttä tavoitellaan pitkälti suosimalla
vastuullisemmiksi määriteltyjä tuotteita ja toimintatapoja. Kirjoittajien mieltymykset mukailevat
aikaisemmissa tutkimuksissa tunnistettua uudenlaista korkealuokkaista makua. Eettiseen
kuluttamiseen liittyy blogissa sisäisen maun korkeampi arvostaminen ja ekologisen tietoisuuden
ilmentäminen, mikä tekee eettisestä kuluttamisesta kulttuurista pääomaa edellyttävää sekä kerryttävää
toimintaa. Eettinen kuluttaminen ei yhdisty blogissa altruismiin. Päinvastoin se esitetään yksilölle
mielihyvää tuottavana toimintana, jonka kautta voidaan tavoitella hitaampaa ja laadukkaampaa
elämää.