Esi- ja alkuopettajien ajatuksia onnistuneesta siirtymävaiheesta
Arvola, Jenna; Tainio, Riina (2022-05-07)
Esi- ja alkuopettajien ajatuksia onnistuneesta siirtymävaiheesta
Arvola, Jenna
Tainio, Riina
(07.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037244
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037244
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli tarkastella esi- ja alkuopettajien ajatuksia siirtymävaiheesta, joka meidän tutkimuksessamme käsitti ajanjakson esiopetuksesta ensimmäisen kouluvuoden loppuun. Tutkimuskysymyksemme vastasi siihen, millaisia ajatuksia esi- ja alkuopettajilla oli onnistuneesta siirtymävaiheesta. Tarkastelimme tutkimuskysymystämme kahden pääteeman kautta, jotka olivat siirtymävaiheeseen valmistautuminen sekä kouluun sopeutuminen. Tutkimuksemme aihe valikoitui sen tärkeyden vuoksi, sillä siirtymävaihe koskettaa vuosittain suurta joukkoa koulunsa aloittavia lapsia. Lisäksi aihetta ei ollut aiemmin tutkittu valitsemastamme näkökulmasta.
Teoriaosuutemme koostui tutkimuksemme keskeisten teemojen ympärille, joita olivat esiopetus lapsen kasvussa, kouluvalmius, esi- ja alkuopettajien yhteistyö, kasvatuskumppanuus, alkuopetus sekä kouluun sitoutuminen. Tutkimuksemme edetessä täydensimme teoriaosaamme haastatteluista nousevilla uusilla näkökulmilla.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahden eri ammattiryhmän edustajia. Haastateltavia oli kahdeksan. Heistä kolme olivat esiopettajia ja kolme alkuopettajia. Lisäksi haastateltavana oli kaksi kaksoispätevyyden omaavaa opettajaa. Haastateltavamme pysyivät tutkimuksessamme anonyymeina. Haastattelut tehtyämme litteroimme äänitetyt haastatteluvastaukset. Analysoimme kerätyn aineistomme aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkijatriangulaation avulla lisäsimme tutkimuksemme luotettavuutta.
Kohdejoukkomme mielestä tärkeimmät siirtymävaiheen onnistumiseen vaikuttavat tekijät olivat lasten arjentaitojen harjoittaminen esiopetuksessa, toimiva yhteistyö esi- ja alkuopetuksen välillä, kasvatuskumppanuus sekä alkuopettajan tuki koululaiseksi kasvamisessa. Nämä päätuloksemme tukivat haastateltavien mielestä onnistunutta siirtymävaihetta. Tutkimuksemme uusina tuloksina nousivat esille lasten arjentaitojen harjoittaminen esiopetuksessa ja alkuopettajan tuki koululaiseksi kasvamisessa. Tutkimuksemme tulosten avulla esi- ja alkuopettajien on mahdollisuus saada kehitysideoita sujuvamman ja lapsilähtöisemmän siirtymävaiheen toteuttamiseen.
Teoriaosuutemme koostui tutkimuksemme keskeisten teemojen ympärille, joita olivat esiopetus lapsen kasvussa, kouluvalmius, esi- ja alkuopettajien yhteistyö, kasvatuskumppanuus, alkuopetus sekä kouluun sitoutuminen. Tutkimuksemme edetessä täydensimme teoriaosaamme haastatteluista nousevilla uusilla näkökulmilla.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahden eri ammattiryhmän edustajia. Haastateltavia oli kahdeksan. Heistä kolme olivat esiopettajia ja kolme alkuopettajia. Lisäksi haastateltavana oli kaksi kaksoispätevyyden omaavaa opettajaa. Haastateltavamme pysyivät tutkimuksessamme anonyymeina. Haastattelut tehtyämme litteroimme äänitetyt haastatteluvastaukset. Analysoimme kerätyn aineistomme aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkijatriangulaation avulla lisäsimme tutkimuksemme luotettavuutta.
Kohdejoukkomme mielestä tärkeimmät siirtymävaiheen onnistumiseen vaikuttavat tekijät olivat lasten arjentaitojen harjoittaminen esiopetuksessa, toimiva yhteistyö esi- ja alkuopetuksen välillä, kasvatuskumppanuus sekä alkuopettajan tuki koululaiseksi kasvamisessa. Nämä päätuloksemme tukivat haastateltavien mielestä onnistunutta siirtymävaihetta. Tutkimuksemme uusina tuloksina nousivat esille lasten arjentaitojen harjoittaminen esiopetuksessa ja alkuopettajan tuki koululaiseksi kasvamisessa. Tutkimuksemme tulosten avulla esi- ja alkuopettajien on mahdollisuus saada kehitysideoita sujuvamman ja lapsilähtöisemmän siirtymävaiheen toteuttamiseen.