Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käsityönopettajien kokemuksia arvioinnista

Mäenpää, Heli; Vesaranta, Henni-Maria (2022-05-09)

Käsityönopettajien kokemuksia arvioinnista

Mäenpää, Heli
Vesaranta, Henni-Maria
(09.05.2022)
Katso/Avaa
Käsityönopettajien kokemuksia arvioinnista.pdf (869.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037778
Tiivistelmä
Opettajan työhön liittyvä oppilasarviointi määrittää merkittävästi kaikkien opettajien arjen työtä.
Taito- ja taideaineiden arvioinnissa arviointi vaatii opettajalta monipuolisten arviointimenetelmien
jatkuvaa käyttöä. Opettajan tulee myös hyödyntää saatua arviointitietoa koko oppimisprosessin ajan,
ennen lopullisen arvosanan muodostamista. Tässä tutkimuksessa selvitetään käsityönopettajien
kokemuksia käsityön oppiaineen arvioinnista sekä arviointityöhön liitettävistä mahdollisuuksista ja
haasteista käsityön oppiaineen viitekehyksessä. Tutkimuksen aineisto koostuu haastatteluista (n=6),
jotka toteutettiin keväällä 2022. Aineistot analysoitiin fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien kokemukset arvioinnista sisälsivät eri tekijöitä
arviointitoiminnasta ja arviointiosaamisesta. Käsityönopettajat nostivat opettajan arviointitoiminnan
yhdeksi merkittävimmäksi yksittäiseksi tekijäksi, joka vaikutti heidän kokemuksiinsa arvioinnista.
Käsityönopettajan arviointitoiminta rakentui arvioinnin, arviointipalautteen ja arviointikeskustelun
merkitykseen. Arviointiosaamisessa kiteytyi niin jatkuvan oppimisen huomioiminen kuin numeerisen
arvosanan muodostamisen perusteet. Opettajat tiedostivat, että numeerinen arvosana taito- ja
taideaineissa ylläpitää oppiaineen arvostusta. Tulokset osoittivat myös, että opettajat keskustelevat
yhteisesti arvioinnista ja arviointiin liitettävistä eri tekijöistä. Tämä on edellyttänyt sitä, että
formatiivinen arviointi on kiinteä osa opettajan arviointitoimintaa ja arviointiosaamista. Tämän
tutkimuksen kautta saatua tietoa voidaan hyödyntää laajasti perusopetuksessa arvioinnin
kehittämistyössä sekä myös opettajankoulutuksessa arviointiaiheisten opintokokonaisuuksien
suunnittelussa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4853]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste