Lukion lämpöopin oppikirjojen kuva-analyysi
Lintu, Vilma (2022-05-19)
Lukion lämpöopin oppikirjojen kuva-analyysi
Lintu, Vilma
(19.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037804
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052037804
Tiivistelmä
Opettajan tärkeimpiä taitoja on analysoida kriittisesti saatavilla olevia oppikirjoja. Oppikirjat ovat tärkeitä työkaluja lukioissa, ja niiden avulla opiskelijat sekä opettajat voivat helpottaa ja tehostaa omaa työskentelyään. Oppikirjoja on tarjolla valtavasti, ja kirja-analyysin tekeminen auttaa juuri sopivan oppikirjan valitsemisessa. Tässä tutkielmassa tehdään oppikirjojen kuva-analyysi, jossa keskitytään oppikirjojen kuvituksen erilaisiin luokittelutapoihin. Tutkielmassa aihe rajattiin siten, että tutkimuksen kohteena on lukion fysiikan lämpöopin oppikirjat, jotka ovat olleet käytössä 2000-luvulla. Tähän mennessä lukioissa 2000-luvulla on ollut käytössä neljä eri opetussuunnitelmaa, joista kaikista on oppikirjoja mukana tässä tutkimuksessa. Analysoitavia oppikirjoja tutkimuksessa oli mukana 11. Nämä oppikirjat ovat olleet tai ovat tälläkin hetkellä käytössä Suomen lukioissa, ja ne ovat eri kustantajien oppikirjoja. Oppikirjoissa olevat kuvat luokiteltiin kolmella eri tavalla kuvan tyypin, tarkoituksen sekä tarkasteltavan tason mukaan eli mikro- ja makroskooppisiin kuviin. Yhteensä analysoitavia kuvia oli 3648 ja ne luokiteltiin jokaisessa luokittelussa yhden kategorian alle. Edellä mainittujen luokittelujen sekä kuvien määrän perusteella tutkittiin, miten kuvat ovat lämpöopin oppikirjoissa muuttuneet ajan kuluessa ja ovatko oppikirjat parantuneet tai huonontuneet kuvien suhteen. Kuvien määrät ovat kasvaneet 2000-luvulla lähes koko ajan. Kuvien laatu oppikirjoissa on pysynyt vakiona, sillä oppimista tukevien kuvien määrä on pysynyt samana. Kuvien kokonaismäärä on kuitenkin kasvanut, sillä ulkonäköä parantavien kuvien määrä on kasvanut, mikä johtuu kaupallisista tarkoituksista. Muutosta on myös tapahtunut mikromaailman kuvien määrissä, sillä niiden osuudet ovat kasvaneet 2000-luvulla. Tämä on hyvä asia, sillä tällöin opiskelijoille tulee käsitys siitä, että lämpöopin ilmiöitä voidaan selittää myös hiukkastasolla.