Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Joustava rationaalilukukäsite ja spontaani huomionkiinnittäminen määrällisiin suhteisiin lukiolaisilla

Salonen, Pauliina (2022-05-06)

Joustava rationaalilukukäsite ja spontaani huomionkiinnittäminen määrällisiin suhteisiin lukiolaisilla

Salonen, Pauliina
(06.05.2022)
Katso/Avaa
Salonen_Pauliina_opinnaytetyo.pdf (1.160Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438379
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden joustavia rationaalilukukäsitetaitoja ja spontaania huomionkiinnittämistä määrällisiin suhteisiin. Tarkemmin tutkittiin, millaiset rationaalilukukäsitetaidot ja spontaanit huomionkiinnittämistaipumukset lukiolaisilla on, onko kyseisillä taidoilla yhteyttä toisiinsa ja onko sillä vaikutusta, opiskeleeko vastaaja pitkää vai lyhyttä matematiikkaa. Tutkimus toteutettiin aiempien tutkimusten mukaisilla tehtävillä ja vastaukset pisteytettiin niiden mukaisten pisteytysohjeiden avulla.
Tutkimukseen osallistui 114 lukiolaista kolmesta eri lukiosta ja neljästä eri opetusryhmästä. Testaus suoritettiin suomen kielen tunnilla opettajan ohjeistamana tutkijan lähettämien kirjallisten ohjeiden perusteella. Analysointi tehtiin SPSS-ohjelmalla, jossa käytettiin T-testiä, Mann-Whitneyn U-testiä ja Spearmanin korrelaatiotestiä. Lisäksi tarkasteltiin ohjelman antamia kuvailevia statistiikkoja ja normaalijakautuneisuutta Kolmogorov-Smirnovin testillä.
Tulosten perusteella suurin osa lukiolaisista kiinnitti huomiota määrällisiin suhteisiin, vaikkakin spontaani huomionkiinnittäminen määrällisiin suhteisiin oli kokonaisuudessaan melko vähäistä. Joustavat rationaalilukukäsitetaidot vaihtelivat hyvin paljon yksilökohtaisesti eikä keskiarvo ollut kovin korkea, mutta myös tässäkin osiossa suurin osa sai jonkin verran pisteitä eikä jäänyt kokonaan pisteittä. Joustavilla rationaalilukukäsitetaidoilla huomattiin olevan kohtalainen positiivinen yhteys spontaaniin huomionkiinnittämiseen määrällisiin suhteisiin. Pitkän matematiikan opiskelijoiden joustavat rationaalilukukäsitetaidot olivat tilastollisesti merkitsevästi paremmat kuin lyhyen matematiikan opiskelijoiden taidot. Tutkimus antaa viitteitä siihen suuntaan, että opetuksessa kannattaisi pyrkiä korostamaan spontaaneja huomionkiinnittämistaitoja matemaattisiin piirteisiin, joustavaa osaamista matematiikan suhteen ja matematiikan käyttöä arjessa vielä lukiossakin. Matematiikan opetusta olisi hyvä yleisellä tasolla monipuolistaa ja luoda mahdollisuuksia informaalimpien ja soveltavampien tilanteiden esille tuomiseen sekä niiden liittämiseen osaksi matematiikan maailmaa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste