Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perusopetuksen rehtoreiden kriisijohtamisen toimenpiteet koulujen koronakriisissä

Peltola, Jussi-Pekka; Metsi, Roy (2022-05-05)

Perusopetuksen rehtoreiden kriisijohtamisen toimenpiteet koulujen koronakriisissä

Peltola, Jussi-Pekka
Metsi, Roy
(05.05.2022)
Katso/Avaa
Metsi_Roy_Peltola_Jussi-Pekka_opinnaytetyo.pdf (3.951Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438407
Tiivistelmä
Maaliskuussa 2020 Suomessa astui voimaan laajat rajoitustoimet maailmanlaajuisen COVID-19 pandemian johdosta. Laajat rajoitustoimet koskettivat useita yhteiskunnan osa-alueita, myös koulutussektoria. Peruskoulut siirtyivät etäopetukseen, jossa opetus toteutettiin hyödyntäen tietotekniikkaa ja etäyhteyksiä. Suomalaisille peruskouluille etäopetussiirtymä asetti uuden haasteen luoda toimivat etäopetuksen käytännöt turvatakseen laadukkaan perusopetuksen jatkumisen. Oppilaitostasolla rehtorit toimivat koulujensa kriisijohtajina johtaessaan koulujensa opetus- ja kasvatustoimintaa uudella tavalla.
Tässä tutkimuksessa keskitytään rehtoreiden kriisijohtamisen toimenpiteisiin. Tutkimuksessa etsitään kvantitatiivisin tutkimuskeinoin uutta tietoa siitä, mitkä kriisijohtamisen toimenpiteet työllistivät rehtoreita eniten ja mitkä toimenpiteet he kokivat tärkeimmiksi koulujen pyrkimyksessä jatkaa laadukasta perusopetusta koronakriisissä. Lisäksi tutkimus selvittää rehtoreiden taustatekijöiden yhteyttä kriisijohtamisen toimenpiteiden työllistävyyteen ja tärkeyteen. Tutkimuksen määrällinen aineisto koostuu 113 rehtorin vastauksesta. Tutkimuksessa luodaan koulujen kriisijohtamisen viitekehys aiemman kansainvälisen tutkimuksen perusteella rehtorin näkökulmasta käsin.
Koronakriisiaika on ollut kaikkiaan erittäin työllistävää aikaa rehtoreille. Tulosten mukaan rehtoreita eniten työllistäneet kriisijohtamisen toimenpiteet olivat viestintä ja vuorovaikutus, sekä opettajien tukeminen koulujen koronakriisissä. Rehtorit kokivat arvion mukaan tärkeimmiksi laadukkaan perusopetuksen kannalta. Tutkimuksessa nousee esille myös selkeän viranomaisviestinnän merkitys rehtoreiden kriisijohtamisen kannalta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9153]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste