Svart Recordsin vuosien 2013–2016 vinyyliuudelleenjulkaisut historiakulttuurina
Laurikainen, Niina-Kaisa (2022-04-26)
Svart Recordsin vuosien 2013–2016 vinyyliuudelleenjulkaisut historiakulttuurina
Laurikainen, Niina-Kaisa
(26.04.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039467
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039467
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen vuonna 2009 perustetun turkulaisen Svart Records -levy-yhtiön julkaisemia vinyyliuudelleenjulkaisuja historiakulttuurin näkökulmasta. Yleisesti historiakulttuurilla tarkoitetaan nykykulttuuria, joka rakentuu tavoista joilla menneisyys kohdataan. Kysyn tutkielmassani millaisina historiakulttuurisina tuotteina vinyyliuudelleenjulkaisut näyttäytyvät, millaista ymmärrystä ne tuottavat menneisyyden levytyksistä nykypäivässä ja millaisin keinoin Svart Records on tuottanut julkaisuilleen historiallista merkityksellisyyttä uudelleenjulkaisuprosessin yhteydessä.
Aineistona toimivat yhtiöltä vuosien 2013–2016 aikana ilmestyneet suomalaiset vinyyliuudelleenjulkaisut: vuosina 1966–1979 toimineen Love Records -levy-yhtiön tuotantoon liittyvä julkaisusarja, alunperin vuonna 1976 ilmestynyt Matti Järvisen Matin levy sekä Kingston Wall -yhtyeeltä alunperin 1990-luvun alkupuolella ilmestynyt albumitrilogia. Aineistoksi valikoidut julkaisut mahdollistavat eri näkökulmia sille, kuinka vinyyliuudelleenjulkaisut historiakulttuurisina tuotteina merkityksellistyvät. Tutkielman käsittelyluvut etenevät temaattisesti lähdeaineiston perusteella.
Analyysin tukena käytän Svart Recordsin antamia julkisia haastatteluja, julkaisuihin liittyvää uutisointia, tiedotusta sekä niistä käytyä keskustelua internetin musiikkiaiheisilla keskustelupalstoilla. Moninaisen lähdeaineiston analyysimetodina toimii laadullinen sisällönanalyysi. Tulkitsen aineistoa myös kontekstoivan lukemisen kautta. Historiakulttuurin näkökulma ohjaa sitä, millaisia asioita nostan aineistosta esiin. Tutkielma asettuu kulttuurihistoriallisen populaarimusiikin tutkimuksen kentälle, mutta myös materiaalisen kulttuurin tutkimuksen kentälle.
Aineiston tulkinta osoittaa, että menneisyyttä on tuotettu Svart Recordsin uudelleenjulkaisuissa eri keinoin. Uudelleenjulkaisuihin liittyvät valinnat ja arvottamiset on käsitettävissä kulttuuriperintöprosessina, jonka yhteydessä levytysten historiallista merkityksellisyyttä on tuotettu aktiivisesti Svart Recordsin toimesta. Vinyyliuudelleenjulkaisut näyttäytyvät nostalgiatuotteina, joissa musiikin lisäksi myös kuunteluformaatti kytkee levytykset osaksi niiden alkuperäistä syntykontekstia. Lisämateriaalit kuten saatetekstit ja haastattelut rakentavat dialogisuutta menneen ja nykyisyyden välille ja toimivat levytyksiä koskevina uudelleentulkinnan välineinä. Ennenjulkaisematon lisämateriaali voi tuottaa myös autenttisuutta uudelleenjulkaisulle. Kingston Wall -uudelleenjulkaisuissa tapahtunut formaatinvaihdos cd-levyltä vinyylille korostaa vinyyliformaatin luonnetta retrovaationa, joka on herätetty henkiin uudessa ajassa ja uudella tavalla.
Aineistona toimivat yhtiöltä vuosien 2013–2016 aikana ilmestyneet suomalaiset vinyyliuudelleenjulkaisut: vuosina 1966–1979 toimineen Love Records -levy-yhtiön tuotantoon liittyvä julkaisusarja, alunperin vuonna 1976 ilmestynyt Matti Järvisen Matin levy sekä Kingston Wall -yhtyeeltä alunperin 1990-luvun alkupuolella ilmestynyt albumitrilogia. Aineistoksi valikoidut julkaisut mahdollistavat eri näkökulmia sille, kuinka vinyyliuudelleenjulkaisut historiakulttuurisina tuotteina merkityksellistyvät. Tutkielman käsittelyluvut etenevät temaattisesti lähdeaineiston perusteella.
Analyysin tukena käytän Svart Recordsin antamia julkisia haastatteluja, julkaisuihin liittyvää uutisointia, tiedotusta sekä niistä käytyä keskustelua internetin musiikkiaiheisilla keskustelupalstoilla. Moninaisen lähdeaineiston analyysimetodina toimii laadullinen sisällönanalyysi. Tulkitsen aineistoa myös kontekstoivan lukemisen kautta. Historiakulttuurin näkökulma ohjaa sitä, millaisia asioita nostan aineistosta esiin. Tutkielma asettuu kulttuurihistoriallisen populaarimusiikin tutkimuksen kentälle, mutta myös materiaalisen kulttuurin tutkimuksen kentälle.
Aineiston tulkinta osoittaa, että menneisyyttä on tuotettu Svart Recordsin uudelleenjulkaisuissa eri keinoin. Uudelleenjulkaisuihin liittyvät valinnat ja arvottamiset on käsitettävissä kulttuuriperintöprosessina, jonka yhteydessä levytysten historiallista merkityksellisyyttä on tuotettu aktiivisesti Svart Recordsin toimesta. Vinyyliuudelleenjulkaisut näyttäytyvät nostalgiatuotteina, joissa musiikin lisäksi myös kuunteluformaatti kytkee levytykset osaksi niiden alkuperäistä syntykontekstia. Lisämateriaalit kuten saatetekstit ja haastattelut rakentavat dialogisuutta menneen ja nykyisyyden välille ja toimivat levytyksiä koskevina uudelleentulkinnan välineinä. Ennenjulkaisematon lisämateriaali voi tuottaa myös autenttisuutta uudelleenjulkaisulle. Kingston Wall -uudelleenjulkaisuissa tapahtunut formaatinvaihdos cd-levyltä vinyylille korostaa vinyyliformaatin luonnetta retrovaationa, joka on herätetty henkiin uudessa ajassa ja uudella tavalla.