Positiivinen pedagogiikka käsityönopetuksessa : Vahvuusperustaisen opetuksen mahdollisuudet
Mäntylä, Aino; Manzo, Rosalie (2022-05-08)
Positiivinen pedagogiikka käsityönopetuksessa : Vahvuusperustaisen opetuksen mahdollisuudet
Mäntylä, Aino
Manzo, Rosalie
(08.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141342
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053141342
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkemyksiä käsityönoppitunneilla toteutettavasta positiivisesta pedagogiikasta. Yleissivistävässä perusopetuksessa on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti keskityttävä akateemisen osaamisen lisäksi myös oppilaiden hyvinvoinnin kehittämiseen. Positiivinen pedagogiikka on Suomessa vielä tuore opetuksellinen suuntaus. Positiivinen pedagogiikka pohjautuu positiiviseen psykologiaan. Positiivisen pedagogiikan avulla pyritään lisäämään oppilaan tietoutta omista ja muiden luonteenvahvuuksista. Tämä tutkimus keskittyy opettajien kokemuksiin perusopetuksen käsityön oppitunneilta. Halusimme selvittää, miten opettajat tukevat oppilaan myönteistä minäkäsitystä sekä myönteistä ilmapiiriä käsityön oppitunneilla.
Tutkimuksen tarkastelun kohteena on positiivisen pedagogiikan näyttäytyminen käsityötä opettavan opettajan näkökulmasta sekä opettajien omat kokemukset siitä, millaisilla tavoilla he ovat toteuttaneet positiivista pedagogiikkaa opetuksessaan. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään positiivisen psykologian kautta positiiviseen pedagogiikkaan ja PERMA-teoriaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nousee positiivisesta pedagogiikasta ja käsityöstä.
Tutkimuksen kohdejoukkona ovat käsityötä opettavat opettajat, jotka opettavat perusopetuksen vuosiluokilla 1-9. Tutkimukseen osallistui kuusi (N=6) peruskoulussa käsityötä opettavaa opettajaa. Tutkimus toteutettiin vuosien 2020–2022 aikana ja tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuun 2022 aikana.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että opettajat käyttävät tiedostamattaan positiivisen pedagogiikan elementtejä käsityönopetuksessa ja nämä elementit koetaan tärkeäksi osaksi opetusta. Opettajat kokivat käsityön olevan oppiaineena innostava, jossa tärkeään asemaan nousee myönteinen ilmapiiri ja kannustaminen. Tutkimustuloksista tehtävien johtopäätösten tarkoitus on auttaa käsityötä opettavia opettajia huomaamaan positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisen opettamisen mahdollisuudet käsityönopetuksessa. Tutkimus tarjoaa myös uutta tietoa käsityökasvatuksen ja positiivisen pedagogiikan yhteydestä.
Tutkimuksen tarkastelun kohteena on positiivisen pedagogiikan näyttäytyminen käsityötä opettavan opettajan näkökulmasta sekä opettajien omat kokemukset siitä, millaisilla tavoilla he ovat toteuttaneet positiivista pedagogiikkaa opetuksessaan. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään positiivisen psykologian kautta positiiviseen pedagogiikkaan ja PERMA-teoriaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nousee positiivisesta pedagogiikasta ja käsityöstä.
Tutkimuksen kohdejoukkona ovat käsityötä opettavat opettajat, jotka opettavat perusopetuksen vuosiluokilla 1-9. Tutkimukseen osallistui kuusi (N=6) peruskoulussa käsityötä opettavaa opettajaa. Tutkimus toteutettiin vuosien 2020–2022 aikana ja tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla maaliskuun 2022 aikana.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että opettajat käyttävät tiedostamattaan positiivisen pedagogiikan elementtejä käsityönopetuksessa ja nämä elementit koetaan tärkeäksi osaksi opetusta. Opettajat kokivat käsityön olevan oppiaineena innostava, jossa tärkeään asemaan nousee myönteinen ilmapiiri ja kannustaminen. Tutkimustuloksista tehtävien johtopäätösten tarkoitus on auttaa käsityötä opettavia opettajia huomaamaan positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisen opettamisen mahdollisuudet käsityönopetuksessa. Tutkimus tarjoaa myös uutta tietoa käsityökasvatuksen ja positiivisen pedagogiikan yhteydestä.