Musiikinopettajien kokemuksia etäopetuksesta : Haastattelututkimus arvioinnista ja kuormittavuudesta musiikin etäopetuksessa
Salonen, Sami (2022-05-04)
Musiikinopettajien kokemuksia etäopetuksesta : Haastattelututkimus arvioinnista ja kuormittavuudesta musiikin etäopetuksessa
Salonen, Sami
(04.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141735
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060141735
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopettajien kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää, miten musiikinopettajat kokivat arvioinnin ja kuormittavuuden
etäopetuksessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viidestä puolistrukturoidusta
haastattelusta. Tutkittavat ovat yläkoulun ja lukion musiikinopettajia, joilla on kokemusta musiikin
opetuksesta koronapandemian aikana. Kaikki haastattelut on toteutettu tammikuussa 2022.
Tämän tutkimuksen analysointimenetelmäksi on valittu teoriaohjaava sisällönanalyysi, jolloin
teoreettinen viitekehys ja kerätty aineisto ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Litteroitu aineisto on
käsitelty teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Teemoittelun avulla on etsitty tutkimuksen kannalta
olennaisia teemoja ja aiheita, jotka vastaavat asetettuihin tutkimusongelmiin. Tyypittelyn ansiosta
aineistosta on pyritty löytämään tutkittavien esille nostamia yhteisiä ominaisuuksia.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että arviointi etäopetuksessa sisältää sekä mahdollisuuksia
että haasteita. Haasteltavien mukaan arviointi etäopetuksessa mahdollistaa henkilökohtaisemman
palautteen antamisen sekä tiettyjen oppijoiden tehokkaamman aktivoinnin. Vastaavasti haasteet
liittyvät opettajan kokemuksiin kuormittavuudesta, ongelmana arvioida monipuolisesti, oppijoiden
läsnäolon ja henkilöllisyyden todistamiseen sekä joidenkin oppijoiden alisuoriutumiseen.
Kuormittavuus näyttäytyi etäopetuksessa erityisesti teknisissä valmisteluissa, tuntisuunnitelmien
muuttamisessa etäopetusmuotoon sekä opetusmateriaalien laatimisessa. Kokemukset
kuormittavuudesta korostuivat eniten keväällä 2020, jolloin etäopetus oli monelle opettajalle vielä
täysin uutta. Haastattelujen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että kokemukset kuormittavuudesta
olivat henkilökohtaisia ja vahvasti suhteessa siihen, miten opetussuunnitelmien tavoitteita pyrittiin
toteuttamaan opetuksessa.
tavoitteena oli selvittää, miten musiikinopettajat kokivat arvioinnin ja kuormittavuuden
etäopetuksessa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viidestä puolistrukturoidusta
haastattelusta. Tutkittavat ovat yläkoulun ja lukion musiikinopettajia, joilla on kokemusta musiikin
opetuksesta koronapandemian aikana. Kaikki haastattelut on toteutettu tammikuussa 2022.
Tämän tutkimuksen analysointimenetelmäksi on valittu teoriaohjaava sisällönanalyysi, jolloin
teoreettinen viitekehys ja kerätty aineisto ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Litteroitu aineisto on
käsitelty teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Teemoittelun avulla on etsitty tutkimuksen kannalta
olennaisia teemoja ja aiheita, jotka vastaavat asetettuihin tutkimusongelmiin. Tyypittelyn ansiosta
aineistosta on pyritty löytämään tutkittavien esille nostamia yhteisiä ominaisuuksia.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että arviointi etäopetuksessa sisältää sekä mahdollisuuksia
että haasteita. Haasteltavien mukaan arviointi etäopetuksessa mahdollistaa henkilökohtaisemman
palautteen antamisen sekä tiettyjen oppijoiden tehokkaamman aktivoinnin. Vastaavasti haasteet
liittyvät opettajan kokemuksiin kuormittavuudesta, ongelmana arvioida monipuolisesti, oppijoiden
läsnäolon ja henkilöllisyyden todistamiseen sekä joidenkin oppijoiden alisuoriutumiseen.
Kuormittavuus näyttäytyi etäopetuksessa erityisesti teknisissä valmisteluissa, tuntisuunnitelmien
muuttamisessa etäopetusmuotoon sekä opetusmateriaalien laatimisessa. Kokemukset
kuormittavuudesta korostuivat eniten keväällä 2020, jolloin etäopetus oli monelle opettajalle vielä
täysin uutta. Haastattelujen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että kokemukset kuormittavuudesta
olivat henkilökohtaisia ja vahvasti suhteessa siihen, miten opetussuunnitelmien tavoitteita pyrittiin
toteuttamaan opetuksessa.